Michigan State Police checkt Stella

Een heel karwei is het om een auto die én een Nederlands nummerbord draagt, én maar een maand in het land zal zijn, én zelfgebouwd is, in de Verenigde Staten op de weg te mogen laten rondrijden. Maar het Solar Team Eindhoven (STE) heeft het bijna voor elkaar; het laatste document is gisteren getekend door de Michigan State Police.

Voor Stella verscheept werd naar de Verenigde Staten voor haar road trip, waren er al veel documenten verzameld. De zonne-auto mag in Nederland over de weg, maar voor die dat ook in de VS mag, moest de auto eerst geëxporteerd worden, aan bepaalde milieueisen voldoen en door de road authority goedgekeurd worden.

“We hadden in Nederland al zes of zeven documenten geregeld”, zegt Lex Hoefsloot van STE vanuit Detroit. “Maar we hebben nog geen verzekering gevonden voor onze zelfgebouwde Nederlandse auto die hier slechts een maand zal zijn. We proberen nu een Amerikaans nummerbord te regelen. We zijn net door de Michigan State Police gekeurd. Die kwam langs op de beurs waar we nu staan."

Volgens Hoefsloot waren het brede, nors kijkende gasten, die eruit zien alsof ze overal moeilijk over gaan doen, "maar uiteindelijk waren ze heel behulpzaam en is het laatste document getekend. Nu kunnen we een nummerplaat van Michigan aanvragen en hopen daarna ook een verzekeraar te vinden.”

Die goedkeuring is vooral belangrijk voor het tweede deel van Stella’s roadtrip. Na een tocht per truck van vierduizend kilometer dwars door de VS, wil ze graag in Californië de weg op. Daar zal STE relevante bedrijven bezoeken, waaronder Tesla en Google, en toert ze ook rond op de campus van de prestigieuze Stanford University in Palo Alto.

In autostad Detroit is ze op dit moment nog te bewonderen op het congres voor slimme transport systemen (ITS). “Het is één grote show hier”, zegt Hoefsloot. “Het publiek is heel enthousiast. Ze hebben nog nooit een auto als deze gezien, en ook niet een die er een beetje op lijkt. De World Solar Challenge kennen ze wel, en ze vinden het prachtig Stella nu van dichtbij te zien.”