Stella steelt de show in de VS

De rondleiding door de Teslafabriek was bijzonder. Een wereldrecord rijden met vijfhonderd elektrische auto's maakte indruk. Maar het hoogtepunt van de reis van het Solar Team Eindhoven aan de USA vonden de teamleden het bezoek aan de Rio Linda Preparatory Academy in Sacramento, vertelt (oud-) teammanager Lex Hoefsloot.

"We zijn als helden onthaald op die school in Sacramento", vertelt Lex Hoefsloot. "Die kinderen hadden zich twee maanden voorbereid en verheugd op onze komst, hadden al van alles geleerd over onze auto. Een meisje strekte haar hand helemaal uit om daarna blij te roepen 'I touched Stella'!  We moesten handtekeningen uitdelen."

De teamleden hebben een groot deel van september doorgebracht in de Verenigde Staten met hun paradepaardje Stella. Ze bezochten daar onder meer het jaarlijkse congres voor slimme transportsystemen (ITS) in Detroit en waren tijdens de National Drive Electric Week in Californië. Volgens Hoefsloot staat de bouw van elektrische auto's in Detroit nog in de kinderschoenen en is de westkust juist al goed gevuld met de zuinige auto's.

Het vervoer per truck van de ene naar de andere locatie over zo'n vierduizend kilometer verliep niet geheel vlekkeloos. Hoefsloot: "De wegen in Amerika zijn bar slecht. De truck heeft over betonnen platen gereden en  dat resoneerde flink." Gevolg was dat er scharnieren van het dak van Stella loskwamen en een elektronicadoos het begaf. De auto kwam zondag aan en het team moest alles op alles zetten om de auto op tijd opgelapt te krijgen voor het tweede deel van de roadtrip. "We hadden wel wat reserveonderdelen en gereedschap bij ons en gelukkig was er een bouwmarkt dichtbij. We hebben 's avonds nog flink gewerkt."

Het Nederlands Consulaat had het programma mee bepaald en onder meer geregeld dat Stella mee mocht doen aan een Guinness recordpoging om zoveel mogelijk elektrische auto's achter elkaar te laten rijden. De circa vijfhonderd deelnemende auto's haalden het record binnen en de teamleden hadden het geluk voorin de stoet te mogen rijden.

Het team, dat afgelopen donderdag weer in Nederland arriveerde, trok veel bekijks met Stella. Hoefsloot: "Je mag in de VS rechts en links inhalen en dan bleven er geregeld auto's naast ons rijden en zag je de bestuurders moeite doen hun gsm te pakken om foto's te maken. Het was echt gaaf om zo met je zelfgebouwde auto te kunnen rijden, zeker de westkust was supermooi!"

Op de reis naar de VS waren nog vooral de teamleden van het oude team mee. Een nieuw team staat inmiddels klaar om te proberen het succes van hun voorgangers te evenaren.