Teun van Roessel met Solly. Foto | Rien Meulman

Sluitstuk | Zonnehapper Solly moet kinderen ‘groener’ maken

Kinderen met de paplepel ingieten dat energie opwekken ook duurzaam kan en ze bewuster maken van hun verbruik. Dat hoopt de recent afgestudeerde ID-student Teun van Roessel te bereiken met zijn lespakket waarin de zonlicht-etende Solly en zijn maatje Letty centraal staan.

Hoewel het een grijze dag is, bliept de blauwe Solly -een pacman-gedaante voorzien van zonnepaneel- ten teken dat hij zonlicht opslaat. “Het prototype werkt nu nog op een batterij voor een snelle demonstratie”, verklapt Teun van Roessel. “Om het concept te testen ben ik de klas ingegaan met een zonnepaneel en een ledje. Een groot succes: de kinderen zaten bovenin het klimrek om te kijken wie de meeste zon kon opvangen.”

Teun verbaasde zich over het gedrag van ouders, die vaak schouderophalend een bovengemiddelde hoeveelheid stroom verbruiken. Verbijsterd was hij over het feit dat kinderen nauwelijks besef hebben van hoe stroom wordt opgewekt, de impact op het milieu en hoe mensen zelf een steentje kunnen bijdragen aan groenere energie. “Je zou denken dat je de planeet schoon achter wilt laten voor de volgende generatie. Wat je nu ziet is dat ouders kinderen eigenlijk eerst iets verkeerds aanleren, om vervolgens jaren later het vingertje te heffen. Ik wil het probleem bij de wortel aanpakken en kinderen mee laten gaan in de ‘wij-gaan-voor-groen-flow’. Rond hun zevende ontwikkelt zich een maatschappelijk bewustzijn en school is een plaats waar ze op onderzoek kunnen gaan. Solly kan hen op een speelse manier serieuze materie bijbrengen”

Het lespakket bestaat uit een korte workshop aan de hand van een spannend verhaal, om vervolgens Solly zelf zonlicht te laten eten. Waar en hoe kan dat het best? Voor de energieopslag zorgt de dikke buik van Solly of van vriendje Letty. De buik is een losse unit, waarmee bijvoorbeeld later een donkere hoek van de klas met lichteffecten belicht kan worden. Teun: “Het systeem kan desgewenst uitgebreid worden - een hele serie Solly’s die een buik vullen bij minder zonnig weer, of een Windy die energie uit de wind kan halen. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

De eerste lijntjes om Solly in het basisonderwijs te introduceren zijn gelegd. Meerdere instanties, waaronder de Stichting Techniekpromotie, reageerden enthousiast. Nu is het zoeken naar een investeerder die de ontwikkelingsslag van prototype naar product mogelijk wil maken. Van Roessel wil graag een eigen bedrijfje starten om zijn idee te verwezenlijken. “Ik heb al nagedacht over de naam. Met zoveel positieve reacties zou het een gemiste kans zijn het lespakket weer in de la te schuiven. Wat zou het fantastisch zijn als Solly straks gebruikt gaat worden om kinderen energiebewust te maken. En hoe mooi zou het zijn als die kinderen vervolgens vol enthousiasme thuiskomen: ‘Kunnen wij ook zonnepanelen op ons dak?’”