Foto | Bart van Overbeeke

Topklassering URE bij 'WK' in Hockenheim

University Racing Eindhoven (URE) heeft afgelopen week met haar URE09 een verdienstelijke vijfde plaats behaald in het Duitse Hockenheim. Het Eindhovense team deed daar mee aan de elektrische klasse van de Formula Student Germany, het officieuze WK voor studentenraceteams.

Er had zelfs nog een vierde plaats ingezeten, vertelt Bart Kienhuis, Team Manager van URE: “De wedstrijd bestaat uit diverse onderdelen, waaronder de autocross. Dan rij je zo snel mogelijk over een circuit van ongeveer een kilometer met diverse soorten bochten en zelfs een stukje slalom. Maar vlak voordat we moesten starten, begon het hard te regenen. Tijdens onze race ging daardoor het veiligheidssysteem af dat alle elektrische wagens hebben vanwege de hoge voltages. De auto wordt dan automatisch tot stilstand gebracht, waardoor we de race niet hebben kunnen afmaken. Pure pech dus, maar dat heeft ons wel punten gekost.”

Voordat de URE09 het circuit op mocht, werd de zelfgebouwde auto onderworpen aan een aantal ‘statische tests’. Zo werd het ontwerp geanalyseerd, een kostenanalyse gemaakt (goedkopere auto’s kregen meer punten) en moesten de studenten een fictief businessplan overleggen om hun auto’s met winst te kunnen produceren. Nadat ook het gewicht was vastgesteld, en de afmetingen en veiligheid in orde waren bevonden, stonden voor afgelopen weekend de dynamische onderdelen op het programma. Waaronder dus de autorace. Vanwege de veiligheid werd alleen tegen de klok gereden, en niet “wheel-to-wheel”.

Het zwaarstwegende onderdeel is de endurance-test, legt Kienhuis uit. “Dat is een uitputtingsslag voor de meeste auto’s, maar die hebben we uitstekend doorstaan.” De meerderheid van de veertig deelnemende elektrische wagens haalde de finish niet, vertelt hij. “Halverwege de race moet je van bestuurder wisselen, en veel teams kregen hun auto dan niet meer opgestart. Andere auto’s sneuvelden in de laatste kilometer.”

De prestaties bieden goede moed voor de laatste race van dit seizoen, aan het einde van de maand in Barcelona. En ook voor volgend jaar, als URE voor het eerst met een vierwielaangedreven wagen komt. De volledige top-3 van Hockenheim reed dit jaar namelijk in auto’s waarbij zowel de voor- als de achterwielen worden aangedreven. Als het goed is, zouden de TU/e’ers zich met de nieuwe URE10 moeten kunnen mengen in het gevecht om de podiumplaatsen, aldus Kienhuis: “Maar ook in Barcelona gaan we al voor de winst!”