"Silverstone was goede voorbereiding op race in Duitsland"

University Racing Eindhoven (URE) heeft afgelopen weekend in Engeland een goede opmaat gehad naar de race in Duitsland over anderhalve week. Die wordt gezien als het WK binnen de universiteitscompetitie. Op Silverstone werd URE veertiende van de honderd deelnemers. Het team werd bovendien eerste bij een aparte klasse waarin de ontwerpen voor 2015 zijn beoordeeld.

“De beste voorbereiding op een race is het rijden van een race”, dit stelt Nick Adriaans, overall tech manager bij URE. Hij wil daarmee zeggen dat het team de wedstrijd in het Engelse Silverstone heeft ervaren als een goede voorbereiding voor de competitie op de Duitse Hockenheimring in het weekend van 29 juli tot 3 augustus.

Adriaans: “We zijn nu op plek 14 geëindigd, maar het is wel zo dat de benzineauto’s en elektrische auto’s het tegen elkaar opnemen in Engeland. Bij de andere competities is dat gescheiden. Als je dan bedenkt dat we binnen het deelnemersveld van vijfentwintig elektrische auto’s vierde zijn geworden en  daarbinnen de tweede van de achterwielaangedreven auto’s – dan hebben we het best goed gedaan.” URE heeft eerder de ambitie uitgesproken dat de URE09 de beste tweewielaangedreven elektrische raceauto in de Formula Student-competitie moet  worden. “We zijn dan nu geen eerste geworden, maar ik heb nog altijd  goede hoop dat we in de top-5 komen binnen de elektrische teams”, stelt Adriaans.

De jury vond het ontwerp voor de URE10 het beste van 21 teams. Het Engelse circuit is de enige plek waar de ontwerpen voor volgend jaar al worden beoordeeld.  In 2015 hoopt University Racing Eindhoven zelf óók voor het eerst met een vierwielaangedreven auto op de circuits te verschijnen.

De uiteindelijke klassering volgt aan het eind van de Formula Student-competitie. URE doet nog mee aan de competities in Duitsland en Spanje.  Volgens Adriaans is de race in Duitsland  ‘het event waar alles om draait’. “Er is een selectie vooraf, niet iedereen mag daaraan meedoen. De kwaliteit en professionaliteit zijn ook stukken hoger.” Het team heeft nog een kleine twee weken om zich optimaal op die race voor te bereiden.  “We gaan onder meer kijken wat de beste afstellingen zijn voor de dynamische events. Voor de autocross - een parcours van 1100 meter- zijn andere afstellingen beter dan bijvoorbeeld voor de acceleratietest of voor de endurance - waarbij je 22 kilometer zo snel maar ook zo efficiënt mogelijk moet afleggen. Dat laatste onderdeel hebben we overigens in Engeland uitgereden, dat was vorig jaar niet gelukt.”