Rector verheugd over 2013, maar deels ook bezorgd

Rector magnificus Hans van Duijn laat vandaag in een groot interview met het Eindhovens Dagblad weten zeer verheugd te zijn met alle resultaten die de TU/e in 2013 heeft behaald. Maar hij deelde ook mee dat hij zich soms wel zorgen maakt over de sterk toegenomen werkdruk aan zijn instelling. "Er staat veel druk op de organisatie", aldus Van Duijn.

Gisteren maakte minister Jet Bussemaker nog bekend dat de TU/e bij het Zwaartekracht-programma in drie projecten een belangrijke rol gaat spelen. Van het totale bedrag van 153 miljoen euro dat Bussemaker mocht verdelen, gaat de komende tien jaar zo'n 40 miljoen euro naar de TU/e. Voor het Eindhovens Dagblad reden genoeg om met rector Van Duijn terug te blikken op het afgelopen jaar.

Van Duijn noemt het een 'goudomrand jaar', met een stevig toegenomen instroom van eerstejaars, met het WK Robocup in juni, de verkiezing tot beste universiteit van Nederland in de onderwijsspecial van Elsevier en de winst van het debuterende Solar Team Eindhoven tijdens de World Solar Challenge in Australië in oktober. Met Shell en Philips werden dit jaar overeenkomsten gesloten om nog intensiever te gaan samenwerken.

Naar verwachting zal komend jaar de NVAO ook het positieve advies overnemen van de commissie die medio december de TU/e bezocht voor de Instellingstoets Kwaliteitszorg. Van Duijn maakte ook nog bekend dat de TU/e samen met het regionale bedrijfsleven 250 promotieplaatsen gaat creëren. "Dat is een forse impuls", aldus de rector. De enige tegenvaller in 2013 was de beslissing van ASML om haar onderzoeksinstituut voor nanolithografie niet op de campus van de TU/e onder te brengen, maar in Amsterdam.

Van Duijn laat in het ED wel weten dat hij zich soms zorgen maakt over de toegenomen werkdruk aan zijn instelling. "Het gaat goed bij de gratie van veel mensen die zich enorm inspannen. Ik maak me soms wel eens zorgen dat het lijntje knapt bij sommigen", aldus Van Duijn.

Ook de universiteitsraad heeft dit jaar aandacht gevraagd voor dit onderwerp en het is ook terug te vinden in de adviezen die de faculteitsraden hebben afgegeven bij de goedkeuring van hun begrotingen voor 2014. De toegenomen instroom en het feit dat sommige vacatures moeilijk zijn in te vullen, worden daarbij genoemd als belangrijke oorzaken voor de toename van de werkdruk.