Al twintigduizend aanmeldingen MOOC Data Science

Ruim twintigduizend deelnemers uit 165 landen hebben zich al aangemeld voor de gratis online cursus (Massive Open Online Course, MOOC) over 'data science' van TU/e-hoogleraar Wil van der Aalst die vanaf woensdag 12 november van start gaat.

De cursus biedt de online studenten kans analysetechnieken te leren waarmee je waardevolle inzichten uit big data haalt. Inzichten die bijvoorbeeld kunnen helpen ziektekosten terug te dringen, fraude tegen te gaan of informatiesystemen beter af te stemmen op klanten.

“De ‘data scientist’ wordt door veel mensen gezien als het meest sexy beroep van deze eeuw”, zegt docent Wil van der Aalst. “Met de groeiende hoeveelheid beschikbare gegevens in onze maatschappij is er meer dan ooit behoefte aan ingenieurs die niet alleen overweg kunnen met deze big data, maar hier bovendien waardevolle informatie uit halen voor bedrijven of organisaties.” Het grote aantal aanmeldingen voor de MOOC bevestigt volgens Van der Aalst de huidige animo voor dit vakgebied.

In de gratis online cursus, genaamd Process Mining: Data Science in Action, introduceert Van der Aalst analysetechnieken waarmee je data van handelingen of gebeurtenissen koppelt aan de onderliggende bedrijfsprocessen. “Bedrijven of organisaties proberen te werken volgens op papier vastgelegde processen, maar de werkelijkheid blijkt vaak anders”, aldus Van der Aalst. “Met deze technieken, binnen het vakgebied bekend onder de noemer process mining, brengen we in kaart waar het werkelijke gedrag van mensen, machines of organisaties afwijkt van het model en waar de knelpunten zitten.”

Voorbeeld: een ziekenhuis dat belooft patiënten binnen een maand te behandelen, maar hier niet in slaagt – hoe komt dat? “Met process mining zie je op welke manier zo’n proces efficiënter te maken is. Dat kan hier bijvoorbeeld veel kosten besparen”, zegt Van der Aalst. Ook wordt in de cursus gekeken naar het toepassen van de technieken om bijvoorbeeld de klantenservice van grote bedrijven te verbeteren, het browsegedrag van consumenten op een reisboekwebsite te begrijpen of fraude tegen te gaan. Deelnemers worden bovendien aangemoedigd hun geleerde technieken direct toe te passen op open datasets van bijvoorbeeld Twitter of Facebook.

Van der Aalst is één van de meest geciteerde informaticaonderzoekers ter wereld en wetenschappelijk directeur van het vorig jaar opgerichte Data Science Center Eindhoven (DSC/e) binnen de TU/e. Hij wil met deze MOOC Eindhoven verder op de kaart zetten als internationaal centrum voor data science. “Ik zie het als een soort missionarisfunctie”, zegt Van der Aalst. “Wij willen aan de wereld laten zien waar we goed in zijn. Daarnaast biedt de cursus de kans internationaal toptalent aan ons te binden. We bereiken met de MOOC een veelvoud van het aantal studenten dat we binnen onze faculteit hebben.”

Dit is de tweede MOOC van TU/e, nadat eerder dit jaar Bert Blocken de Eindhovense primeur gaf aan ruim 13.000 deelnemers over de aerodynamica in sport en gebouwen. Dankzij deze MOOCs heeft iedereen met een internetverbinding de kans colleges te volgen van de TU/e. De cursisten krijgen gedurende een aantal weken korte filmpjes van ongeveer 10 minuten voorgeschoteld met de lesstof. Met controlevragen en huiswerk, dat wordt bediscussieerd op een forum, wordt hun opgedane kennis getoetst. De TU/e biedt haar MOOCs aan op het internationale educatieplatform Coursera, waar intussen ruim 400 cursussen beschikbaar zijn van topuniversiteiten over de hele wereld.

Bron: Persdienst TU/e