Wil van der Aalst

MOOC over data science in april op herhaling

In april komt er een tweede ronde van de Massive Open Online Course van TU/e-hoogleraar Wil van der Aalst over data science. De eerste editie van de MOOC, die van half november tot kerst liep, werd gevolgd door meer dan veertigduizend deelnemers uit meer dan honderdzestig landen. Saillant detail: de data van de deelnemers aan deze MOOC en die over aerodynamica van Bert Blocken wordt momenteel geanalyseerd met de methodes die in de cursus over data science wordt onderwezen.

De korte tijd tussen de eerste en tweede ronde van de MOOC ligt volgens Van der Aalst aan de grote belangstelling voor de eerste omloop. “We kregen nadat de MOOC op slot was gegaan ook veel klachten van mensen die de cursus in hun eigen tempo hadden willen afmaken. Die kunnen in april dus weer instromen.”

Hoewel bij aanbieder Coursera wordt nagedacht over het permanent aanbieden van de MOOCs, ziet Van der Aalst vooral voordelen van de gebruikelijke cursusperiode van zes weken. “De ervaring leert dat men zo’n cursus heel vaak niet afmaakt als er geen deadline is. En een deel van de motivatie komt van de interactie tussen studenten die daar op dat zelfde moment mee bezig zijn. Het is ook mooi om te zien hoe de cursisten zichzelf organiseren. Er zijn allerlei plaatselijke bijeenkomsten georganiseerd om over de lesstof te discussiëren. En er is een LinkedIn-groep over data science, die door de MOOC enorm is gegroeid.”

Het was veel werk om de MOOC op te zetten, maar de herhaling kost weinig inspanning, aldus Van der Aalst. “Dat is ook het mooie van dit concept. Alle lessen en vragen zijn klaar en de toetsen worden automatisch nagekeken. Daar hebben we geen omkijken naar.” Behalve de controlevragen tijdens de colleges, de wekelijkse tussentoetsen  en de eindtoets, is er ook een praktische opdracht, waarbij de cursisten een echte dataset moeten analyseren met de in de MOOC aangereikte methodes. De toetsing daarvan gaat niet via multiple choice-vragen. Toch kost ook het nakijken hiervan niet veel werk. Van der Aalst: “Dat doen we via peer review: de studenten beoordelen elkaars opdrachten. Als hieruit een uniform beeld naar voren komt, hoeven we daar eigenlijk niet meer naar te kijken. Alleen bij een afwijkend beeld is dat nodig.”

De opzet van de MOOC is al met al heel “schaalbaar”, aldus Van der Aalst. “Alleen het bijhouden van het discussieforum kost echt inspanning. Maar ik hoef heel weinig te doen. Veel van het operationele werk wordt gedaan door mijn collega Joos Buijs.” De videocolleges bij de MOOC worden overigens ook gebruikt in een bachelorvak van Van der Aalst, en zijn voor TU/e-studenten continu te bekijken.

In de MOOC over data science wordt met name process mining onderwezen: een methode om zinnige informatie te halen uit de automatisch opgeslagen ‘event logs’ van digitale systemen.  Van der Aalst is een internationale autoriteit op dit vlak. Het mag dan ook niet verbazen dat hij de kans heeft aangegrepen om de digitale sporen die de deelnemers aan zijn MOOC, alsmede die van collega Bert Blocken over aerodynamica, te onderwerpen aan de methoden die in de cursus worden behandeld. “Dat biedt ons de gelegenheid om in detail te analyseren hoe onze cursisten de MOOCs nu precies volgen.”