Estafettegoud voor zwemteam Nayade

Het estafetteteam van de Eindhovense studentenzwemvereniging Nayade heeft zaterdag de 4 x 100 meter vrije slag gewonnen bij het Open NK Kortebaan in Tilburg. De ploeg, met hierin TU/e-studenten Ruud van Bommel (Bouwkunde) en Stefan Jacobs (Innovation Management), liet na een spannende race alle andere teams achter zich.

De vier studenten van het winnende estafetteteam (de genoemde TU/e'ers plus Fontys-studenten Tom Lommers en Arjen van der Meulen) maken deel uit van het Topsport Trainingscentrum (TTC) en trainen elke ochtend onder leiding van Koen de Haan en Rik op het Veld bij het Studentensportcentrum op de TU/e-campus.

Het was sowieso een succesvol weekend voor de zwemmers van Nayade. Fontysstudent Tom Lommers blonk niet alleen uit in de estafette, maar wist ook het goud te veroveren op de 50 meter vlinderslag, en behaalde zilver op de 50 en 100 meter vrije slag, waarbij hij op slechts een halve seconde achter de internationale topper Sebastiaan Verschuren eindigde. TU/e-student Bouwkunde Jeffrey Schijns plaatste zich voor de B-finale van de 100 meter schoolslag.

Het Open NK Kortebaan in Tilburg was voor een aantal Nederlandse zwemmers de gelegenheid om zich te kwalificeren voor het WK Kortebaan in Doha (Qatar). Onder anderen Femke Heemskerk, Ranomi Kromowidjojo en Moniek Nijhuis lieten zich van hun beste kant zien. Bij de heren wist echter niemand zich voor het WK te plaatsen.

Bij kortebaanwedstrijden wordt gezwommen in een bad van 25 meter lang. De belangrijkste wedstrijden, zoals de Olympische Spelen, worden gehouden in een 50-meterzwembad.