Nayade nadert nationaal record

De estafetteploeg van studentenzwemvereniging Nayade heeft een opmerkelijk goede tijd neergezet bij het nationaal studentenzwemkampioenschap. Het team, dat bestaat uit een TU/e-student en drie Fontys-studenten, zwom dit weekend in de Tongelreep naar de winst in een tijd van 1:35.44. Sinds het wereldrecord dat een team met onder anderen Pieter van den Hoogenband in 2004 hierop haalde, is in Nederland niet zo’n tijd gezwommen op de 4x50meter vrije slag.

Ruud van Bommel, Bouwkundestudent aan de TU/e, zwom met Fontys-studenten  Peter Crijns, Niels van Dalen en Tom Lommers naar de eerste plek. Nayade neemt jaarlijks deel aan de Nederlandse studentenzwemkampioenschappen, waarbij twaalf studentenzwemverenigingen uit Nederland tegen elkaar strijden. Wie na de vier wedstrijden het beste resultaat heeft behaald, mag zichzelf een jaar lang Nederlands kampioen noemen.

De vier studenten haalden de afgelopen tijd meerdere overwinningen binnen. Op het WK Lifesaving in Australië begin vorige maand werden ze zevende, de beste prestatie van Nederland op dat toernooi ooit. Ook op het  Brabantse Sprint Kampioenschap 2012 (BSK) twee weken geleden scoorden ze flink: tweemaal goud op de estafettes, vrije slag en wisselslag. Ook individueel is op dat kampioenschap goed gezwommen. Ruud van Bommel won goud op de 50 meter rugslag en zilver op de 50 meter vrije slag en Tom Lommers heeft tweemaal goud gewonnen, op de 50 meter vrije slag en op de 50 meter vlinderslag. Daarnaast won hij tweemaal zilver, op de 50 meter rugslag en op de 100 meter wisselslag.

Koen de Haan, zwemcoach bij Nayade, is erg trots op de behaalde prestaties van afgelopen maand. “De jongens zijn nog in topvorm vanwege het WK Lifesaving. Dat heeft bijgedragen aan de prestaties. Het zijn resultaten waarop we gehoopt hadden en die we ook hadden verwacht. Vooral de tijd die we op het nationaal studentenkampioenschap weg hebben gezet was een hoogtepunt. De resultaten van Tom en Ruud  op het BSK zijn ook op topniveau, erg indrukwekkend voor een studentenvereniging.”

De estafetteploeg van Nayade zwemt naar de winst