Isa wordt klaargemaakt voor de reis naar Turkije. Foto | TU/ecomotive

TU/ecomotive met zuinige auto Isa naar Turkije

TU/ecomotive gaat volgende week naar Istanbul, om Nederland mede te vertegenwoordigen tijdens de Turkey Innovation Week. Het studententeam neemt deel op uitnodiging van de Nederlandse ambassade daar.

Twee weken geleden pas kreeg TU/ecomotive de uitnodiging voor het Turkse evenement, vertelt teammanager Steven Nelemans. Eigenlijk zou Solar Team Eindhoven namelijk afreizen naar Istanbul, maar dat studententeam zit nog altijd zonder auto. Zonnewagen Stella kreeg na haar VS-trip te maken met oponthoud bij de Amerikaanse douane en vertoeft nog ergens op zee, onderweg terug naar Nederland.

Met de Turkey Innovation Week, van 4 tot en met 6 december, wil zowel Turkije als Nederland volgens Nelemans laten zien wat het land op innovatief vlak in huis heeft. Minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) zet bovendien sterk in op samenwerking tussen Turkije en Nederland, vertelt Nelemans. Afgelopen juni ging ze, met de vertegenwoordigers van dertig bedrijven, nog op handelsmissie naar Turkije.

De Eindhovense studenten -die binnenkort beginnen met de bouw van hun tweede auto- gaan op 2 december naar Istanbul; het officiële programma begint een dag later met een diner op het consulaat-generaal, samen met diverse andere Nederlandse vertegenwoordigers. TU/ecomotive mag hier een presentatie geven, “we gaan ervoor zorgen dat iedereen Isa leert kennen”.

Donderdag en zaterdag zijn volgens Nelemans gewone beursdagen. TU/ecomotive kijkt volgens hem vooral uit naar vrijdag, als het team met Isa een ronde mag maken door een afgezet deel van de binnenstad, samen met collega’s van het studententeam van de universiteit daar. “Zij hebben, net als wij, ook een zuinige auto met de hand gebouwd.” Contact tussen beide teams was er nog niet, maar Nelemans kijkt ernaar uit om zijn Turkse collega’s te ontmoeten en “samen een beetje te sparren over duurzame mobiliteit. Wat mij betreft is samenwerking zeker een optie; daar kunnen mooie dingen uitkomen”.

Het is de eerste keer dat Isa zo'n eind over de grens gaat, afgezien van een eerder uitstapje naar Brussel. Nelemans bestempelt het Turkse evenement als “de perfecte manier om grensoverschrijdend onze ideeën uit te dragen en om de zuinigste auto op de Nederlandse weg te laten zien”.

De teammanager bekent dat Turkije niet het eerste land is waaraan hij zou denken als het gaat om innovatie, “maar dat maakt deze hele trip juist ook weer erg leuk. Geen idee wat we daar allemaal tegenkomen, maar we gaan het met open armen ontvangen”.

Isa is inmiddels al per vrachtwagen onderweg naar haar buitenlandse bestemming. Het team zou eerst zelf met zijn stadsauto in een aanhanger de drieduizend kilometer naar Turkije afleggen, maar het risico op problemen aan de Turkse grens bleek te groot. “Dat lag allemaal wat moeilijk vanwege importbelastingen en zo. Het is best lastig om te bewijzen dat je die auto na een paar dagen ook weer mee het land úit neemt. Daarom voeren we Isa ook in zonder kenteken.”

Solar Team Eindhoven (STE) gunt haar collega's van TU/ecomotive de buitenlandtrip naar Turkije van harte, maar vindt het ook jammer dat het de reis zelf moet laten schieten. Teamlid en pr-man Tommie Perenboom: “Maar de organisatie heeft ons al ingepland voor volgend jaar, hopelijk kunnen we dan alsnog op de uitnodiging ingaan.”