Glimp van de EM-02 van TU/ecomotive.

TU/ecomotive gaat voor praktische en comfortabele stadsauto

Een praktische, comfortabele en zuinige stadsauto, goedkoper dan de Renault Twizy. Zo omschrijft TU/ecomotive zijn tweede elektrische auto waarmee het team in mei gaat meedoen aan de Shell Eco Marathon. Ook streven de studenten naar een volledige RDW-goedkeuring, zodat de ‘EM-02’ de Nederlandse weg op mag.

“We willen de meest praktische auto op de Shell Eco Marathon maken én de meest zuinige auto op de Nederlandse weg”, vat teammanager Hans de Penning de ambities van de nieuwe TU/ecomotive-ploeg samen.
De beoogde practicality, waarmee ook Solar Team Eindhoven afgelopen jaar succes boekte, moet zich vertalen in een auto voor tenminste twee personen en met voldoende bagageruimte. “De meeste wagens die meedoen aan de Shell Eco Marathon bieden maar plaats aan één persoon. Ook zijn het eigenlijk al jarenlang rijdende concepten, die je niet gauw op de openbare weg zult zien”, aldus De Penning.

Ook moet de auto een stuk zuiniger worden dan de wagens die nu op de Nederlandse weg rijden. Bijvoorbeeld de zuinige Volkswagen XL1 rijdt volgens TU/ecomotive-secretaris Jelte Borsboom zo’n 1 op 100. “Onze eerste auto reed -omgerekend, want elektrisch- 1 op 534. Daar hopen we overheen te komen.”

De ‘EM-01’ -ook wel liefkozend Penny genoemd- was bovenal zo zuinig vanwege het lage gewicht van iets over de tweehonderd kilo. De nieuwe auto moet dus in elk geval nóg lichter worden. Een uitdaging, want behalve zuinig en licht moet de ‘EM-02’ (vooralsnog de werknaam) uiteindelijk ook nog eens heel goedkoop worden. Dat wil zeggen: goedkoper dan de 6.900 euro kostende Renault Twizy. Het gebruik van licht, maar kostbaar carbon is er daarom bijvoorbeeld niet bij. Bovendien, zo stelt De Penning: “De Twizy ziet er van de buitenkant weliswaar fancy uit, erg comfortabel en praktisch is ie niet”.

De planning is volgens de teammanager haalbaar, maar krap. Vooral de gewenste RDW-goedkeuring (in maart, april) heeft de deadline flink vervroegd. Het ontwerp van de auto is klaar en ook de technische tekeningen zijn -op wat details na- klaar om de auto daadwerkelijk te kunnen gaan bouwen. Het frame wordt eerdaags als eerste geproduceerd, “met behulp daarvan kunnen we een mal gaan maken voor de body”, aldus De Penning.

Over de financiering van het project bestaan weinig zorgen. De productie van de auto kost zo’n 10.000 euro, het hele project is begroot op 30- tot 40.000 euro. “Die begroting krijgen we wel rond”, stelt de teammanager, wijzend op onder meer de inbreng van sponsors en ondersteuning vanuit de universiteit.

Het nieuwe team is in september gestart en telt veertien -overwegend tweedejaars- studenten Automotive, Werktuigbouwkunde en Electrical Engineering. Allen doen TU/ecomotive ‘erbij’, al komt het er in elk geval voor de bestuurders op neer dat het project nu al een meer dan fulltime job is. “Ik ga komend jaar zeker niet al mijn studiepunten halen”, beseft Borsboom.

De Shell Eco Marathon vindt half mei 2014 plaats in Rotterdam. Aan het evenement doen enkele honderden teams uit heel Europa mee, die in verschillende klassen de strijd aangaan. Het Eindhovense team werd afgelopen jaar zeventiende (van de dertig teams) in de klasse UrbanConcepts Elektrisch.

Over de winstkansen van komend jaar is TU/ecomotive realistisch. Borsboom: “Sommige teams doen al tien jaar mee, vaak met dezelfde auto die ze steeds verder doorontwikkelen. Winnen gaan we dus waarschijnlijk niet, maar daar zijn we in eerste instantie ook niet op uit. We willen vooral een praktische, zuinige en betaalbare stadsauto bouwen, die daarna misschien kan worden doorontwikkeld tot een verkoopbare auto. Wij zien de Eco Marathon vooral als een duidelijke deadline voor onszelf en een mooi platform om onze nieuwe auto te laten zien.”