Impressie van TU/ecomotives nieuwste auto.

TU/ecomotive presenteert ontwerp ‘Nova’

’s Werelds eerste modulaire auto, de eerste auto gemaakt van biocomposiet en tevens de eerste driezits ‘consumentenauto’ waarin de bestuurder in het midden van het voertuig zit. Dat zijn de opvallendste features van Nova, de nieuwe elektrische auto waarmee TU/ecomotive de komende maanden de hort op gaat. Het studententeam presenteerde het ontwerp vanavond in de Blauwe Zaal van het Auditorium.

Waar TU/ecomotive vorig jaar met Isa een echte stadsauto bouwde, wil het nieuwe team met Nova juist een auto presenteren die voor uiteenlopende situaties inzetbaar is. “Isa is een typische purpose-built car. Wij bouwen een combinatie van álle denkbare purpose-built cars, die je zelf helemaal kunt inrichten zodat ie overal optimaal presteert”, aldus teammanager Steven Nelemans. Een auto voor het leven moet Nova bovendien zijn, die ‘meegroeit’ met zijn eigenaar doordat die zijn voertuig op allerlei fronten kan aanpassen naar gebruik en behoefte.

Eén van de opvallendste features van Nova: het is een driezitter, waarin de bestuurder alléén voorin zit, in het midden van het dashboard. User-centricity (‘de gebruiker centraal’) komt hiermee volgens Nelemans heel mooi tot uitdrukking: “De bestuurder vormt letterlijk het middelpunt”.

En dat is voor veel mensen even wennen, beseft de teammanager. “‘Wat nou als ik met mijn vrouw ergens naartoe wil? Die moet dan achterin zitten, dat is ongezellig’, zeggen sommigen. Maar in de praktijk zit je 95 procent van de tijd alléén in de auto.” Bovenal, zo stelt hij, is het “een stuk veiliger om als bestuurder in het midden te zitten; je hebt een rechte en daardoor betere blik op de weg”.

Nova krijgt een body van biocomposiet: een relatief nieuw biologisch materiaal dat onder meer wordt toegepast in de tafeltjes in de nieuwe NS-sprinters. Volgens chief mechanical systems en pr-man Daan de Geus is het materiaal sterker en lichter dan het glasvezel dat voor Isa is gebruikt.

Volgens het team wordt Nova de eerste auto met een body van dit materiaal. Deze buitenkant bestaat uit zestien panelen die middels 3D-geprinte klemmen aan het frame -van zogeheten 'hogesterktestaal'- kunnen worden vastgeklikt. De gebruiker kan voor verschillende kleuren en vormen kiezen en zijn auto zo in twintig, dertig minuten van een compleet nieuwe look voorzien. De ruiten zijn in deze panelen geïntegreerd.

Impressies van het interieur presenteerde TU/ecomotive woensdagavond nog niet, maar ook van binnen kan Nova op allerlei manieren worden gepersonaliseerd. Wel of geen achterbank, een dashboard zonder die asbak of bekerhouder die je toch nooit gebruikt, maar mét een draadloos oplaadpaneel voor je smartphone of het nieuwste infotainmentsysteem - de mogelijkheden zijn volgens de ontwerpers eindeloos.

Ook met de accupakketten en motor kan de gebruiker naar behoefte ‘spelen’. Nova wordt standaard geleverd met drie compacte accupakketten van tien kilo; dertig kilo in totaal. De Geus: “Als een pakket leeg is, zet je er een nieuw pakket in en kun je zo verder rijden.” Met die drie pakketten kan de bestuurder op de snelweg zo’n honderd tot honderdvijftig kilometer afleggen, stellen de bouwers.

Voor de Shell Eco-marathon in mei maakt TU/ecomotive overigens gebruik van een lichter accupakket van zes kilo. Tijdens deze wedstrijd wordt ook maximaal veertig kilometer per uur gereden, maar Nova’s topsnelheid wordt negentig kilometer per uur - voorganger Isa kwam tot vijftig. “Met negentig kilometer per uur ontstijg je de N-wegen en kun je ook veilig de snelweg op”, verklaart De Geus.

TU/ecomotive verwacht met Nova het elektrische equivalent van 1 op 800 te kunnen gaan rijden: twee keer zo zuinig als Isa. Nelemans benadrukt dat het om eerste berekeningen gaat, “maar we hebben er vertrouwen in dat het verbruik rond die koers gaat zijn”.

In de lichtste configuratie weegt Nova tussen de 210 en 220 kilo, voorspelt De Geus; op haar zwaarst zal ze rond de 300 kilo zijn, afhankelijk van de persoonlijke aanpassingen door de gebruiker. Nova’s voorganger Isa bleek bij de afgelopen Shell Eco-marathon afgelopen jaar met haar 220 kilo net te zwaar om te mogen meestrijden voor een plek in het klassement; 205 kilo was voor de Urban Concept-klasse de limiet.

Al heeft de Shell-organisatie het maximumgewicht voor deze klasse inmiddels opgeschroefd naar 225; TU/ecomotive neemt dit jaar geen enkel risico. Het team riep dan ook een nieuwe functie in het leven, die van ‘regulations manager’. Elke beoogde verandering of toevoeging aan de auto wordt eerst door hem getoetst aan alle regels en beperkingen van zowel de Shell Eco-marathon als van de RDW. Laatstgenoemde instantie neemt de auto de komende maanden onder de loep in het kader van de beoogde kentekenregistratie.

Nova beleeft half april haar debuut tijdens de AutoRAI 2015. Daar staat de auto nog stil; op 11 mei wordt hij rijdend gepresenteerd, bij de start van TU/ecomotive’s anderhalve week durende roadtrip langs bedrijven. Eindbestemming is Rotterdam, waar op 21 mei de Shell Eco-marathon van start gaat.