Ruim tweeduizend liter bier voor het 1000L Bierfeest Thêta

Tweeënveertig fusten bier zijn er doorgegaan bij het 1000L Bierfeest van Eindhovense Studenten Roeivereniging Thêta. Het werd gisteravond gevierd in de botenloods aan de Kanaaldijk-Zuid met zeshonderd eerstejaars. Dit -inmiddels traditionele- feest, waarbij bekenden van de vereniging fusten bier schenken, werd voor de achtste maal gehouden.

“Het was weer een mooi feestje”, zegt Annet de Winter, kersverse secretaris van het Thêtabestuur. “We hebben dit concept al jaren en het werkt goed.” Het hoort nu helemaal bij de Thêtatraditie om als (oud)bestuur, dispuut, commissie, huis of team een fust bier te sponsoren. Daarmee verdienen de gulle gevers de entree voor het 1000L Bierfeest. De 42 geschonken fusten zijn bedoeld om te feesten met de eerstejaars.

Die eerstejaars zijn in de introweek al attent gemaakt op dit feest. Wie op de ergometer van Thêta een driehonderdmetertestje  volbracht, kreeg alvast een bandje als entreebewijs. De Winter: “We hebben 1500 bandjes uitgegeven en zeshonderd  introkids zijn komen opdagen gisteren.” Wie ouder dan achttien jaar was kreeg een polsbandje dat aangaf alcohol te mogen drinken. Daar werd volgens tapper Marijn Koops streng op toegezien. "Niet alleen de tappers en het Thêtabestuur, ook de TU/e beveiliging letten goed op."

Het nevendoel om leden te werven, is in de loop van de jaren minder belangrijk geworden. “Wij weten inmiddels wel dat we inschrijvingen van dronken feestvierders, niet serieus moeten nemen.” De Winter denkt tien inschrijvingen aan gisteravond te hebben overgehouden.

Het feest werd compleet gemaakt met optredens van vier dj-koppels. Als slotact traden DD&TT op. Deze disc jockey's (BMT-student Martijn Pieters en EE-student René Duijkers) kregen muzikale ondersteuning van PP (EE-student Martin Pieck). Het trio ging door tot het bier bijna op was. Koops: “Nog een heel klein beetje is over, dat zal gedronken worden bij het terugblikken op de geslaagde avond.”