Te Land, ter Zee en het Kanaal. Foto | Bart van Overbeeke

Jarig Thêta blaast vergane glorie nieuw leven in

‘Tobbedansen’, ‘Met glans van de schans’, ‘Lol aan de katrol’ en ‘Blij dat ik glij’. Een paar varianten van TROS’ kijkcijferhit van weleer ‘Te land, ter zee en in de lucht’, het langstlopende amusementsprogramma op de vaderlandse televisie. Studentenroeivereniging Thêta liet zich er voor haar jubileum door inspireren en stampte woensdag aan de kop van het Eindhovens Kanaal een geslaagde kopie van het onderdeel ‘Fiets ‘m d’r in’ uit de grond. Jawel, mét starter Johan Vlemmix.

Voor degenen die het zich niet meer herinneren, of destijds alleen naar het Jeugdjournaal mochten kijken: ‘Fiets ‘m d’r in’ was dat onderdeel waarbij je van een hellend plateau werd losgelaten op je gepimpte fietsje, waarmee je vervolgens over een flinterdun balkje de overkant en de bel moest zien te bereiken. Als dat niet lukte, was het ook feest, want dat leverde dan kolderieke duik- en valpartijen op.

In het Eindhovense kanaalwater was het gisteren niet anders. Op hun zelfgefabriceerde stukken schroot lagen de meeste deelnemers vaak al in het water nog voor ze hun evenwicht gevonden hadden. Ze hadden soms zó hun best gedaan om de originaliteitsprijs te winnen, dat ze waren vergeten hun bouwsels ook nog bestuurbaar te maken.

Eén team had van een kruiwagen, een fiets en een winkelwagentje geprobeerd iets mobiels te maken. Aan het angstige gezicht van de jongen die ‘m moest besturen, was al te zien dat de bouwers er zelf ook niet teveel van verwachtten. Voor dit soort teams was het vooral zaak om aan de onvermijdelijke val en duik zo min mogelijk schaafwonden over te houden. De EHBO en de reddingsbrigade stonden paraat om hulp te bieden.

Johan Vlemmix was ook helemaal in zijn element en knalde er in deze thuiswedstrijd lustig op los met zijn klapperpistool. “Ik heb dit meer dan twintig jaar gedaan bij de TROS”, zei hij zonder enige schaamte. “146 afleveringen bij elkaar. Vier jaar geleden voor het laatst. Ze zijn al die uitzendingen nu weer aan het herhalen, gelukkig.”

Vlemmix had een pluim voor Thêta: “Ze hebben er iets heel bijzonders van gemaakt.” De Eindhovense BN’er wordt nog regelmatig gevraagd om vergelijkbare remakes van ‘Te land, ter zee...’ van commentaar en startschoten te voorzien.

Tweeëntwintig teams trotseerden woensdag wind, regen en de zenuwen in een poging de overkant te bereiken. Vooral mannelijke deelnemers gingen de strijd aan. “Het blijkt inderdaad een beetje een jongensding”, zag ook Stef Schenkelaars van de organisatie. “Wellicht dat het met dat knutselen van die fietsen te maken heeft. Daar beleven jongens nu eenmaal meer plezier aan dan meiden.”

Al te dapper waren die jongens nou ook weer niet; de dispuutleden offerden hun eerstejaarsleden op om de onvoorspelbare oversteek te maken. Die werden dan met hun van pijn vertrokken gezicht uitgelachen, als op de kade bleek dat ze hun telefoon en portemonnee in hun zak hadden laten zitten.

Aan het eind van de middag werden de prijzen voor de snelste, sneuste en origineelste deelnemer verdeeld. Het roeidispuut Van Speyk bleek de snelste tijd te hebben geklokt. De pech-prijs was niet voor de verzopen telefoon, maar voor een team van Tachos dat de bel voor het grijpen had, maar op een meter afstand toch nog met fiets en al het water inkukelde en daarbij bovendien hard met een paal in botsing kwam. Huize Casimir werd beloond met de originaliteitsprijs voor hun mobiele Buurman & Buurman-creatie, waarop de bouwers vier weken hadden geploeterd.

De lustrumweek van Thêta (twintig jaar) wordt vandaag vervolgd met de Autodag en morgen, vrijdag 10 juli, afgesloten met een kleine triatlon.