Lustrumfeest Thêta. Foto | Bart van Eijden

Jarig Thêta klaar voor koppositie in roeiend Nederland

‘Demarrage’ is het thema van het lustrumjaar van Thêta dat gisteravond, woensdag 8 oktober, met een groot feest van start is gegaan. De vereniging blikt de komende twaalf maanden volop terug op de afgelopen decennia, maar bovenal ook vooruit. “We zijn klaar om de koppositie in roeiend Nederland te pakken.”

Vlak voor de zomer onthulde Thêta haar lustrumthema al: ‘Demarrage’. De term, vooral in de wielersport veelgebruikt, staat voor de sprint die de Eindhovense roeiers de afgelopen jaren al hebben ingezet met als klinkklaar doel: de koppositie te pakken. “De omstandigheden zijn goed; we hebben goede coaches, goede boten en vooral erg goede roeiers, die zich via het Regionaal Talentencentrum enorm aan het ontwikkelen zijn. Al die omstandigheden willen we de komende jaren optimaal gaan benutten om daarmee de koppositie in roeiend Nederland te pakken”, zegt Tim Aanhane, voorzitter van Thêta’s lustrumcommissie.

Ook de viering van haar achtste lustrum wil Thêta volgens Aanhane groots aanpakken. Op de feestagenda staan -behalve een lustrumgala voor leden- onder andere een congres over sport en innovatie (eind november), een triatlon (voor zowel de recreatieve als meer geoefende lopers) en de Thêtaanse variant van ‘Te Land, Ter Zee en in de Lucht’ op en rondom het Eindhovens Kanaal. Laatstgenoemde evenement vindt plaats na de laatste tentamens, begin juli.

Gisteravond werd het lustrumjaar afgetrapt met een groot feest met onder anderen ‘mixveteraan’ DJ Jean. In jongerencentrum Dynamo feestten zo’n vijfhonderd mensen met Thêta mee. Eerder op de avond was er een diner voor een paar honderd leden en genodigden, onder wie Jo van Ham, lid van het College van Bestuur van de TU/e, en Eindhovens wethouder Bianca van Kaathoven (die onder meer het thema Studentenstad in haar portefeuille heeft).

Afgelopen zaterdag was het ook al feest bij Thêta. De vereniging doopte haar nieuwe boot, de zware damesskiff waarmee Thêtaan Lisa Scheenaard twaalfde werd tijdens het afgelopen WK. Deze ging tot nu toe door het leven als ‘De Carbonade’, maar wordt vanaf nu officieel ‘Ouranos’ genoemd. Verder werden Scheenaard en de Lichte Acht van afgelopen jaar, die Nederlands studentenkampioen werd, gehuldigd voor hun prestaties.