Foto | Bart van Eijden

250 meter roeien in… drie minuten

Dat stukje roeien? Eitje, toch? Maar roeien is moeilijker dan je denkt - en dat zorgde woensdagavond voor het nodige spektakel tijdens de jaarlijkse Huizen- en Disputenrace van Thêta. Een kleine vijftig teams van Eindhovense disputen, huizen en vriendengroepen waagden een poging, die niet zelden eindigde in het riet.

Als je langs het kanaal fietst, verwacht je niet dat hier een studentenroeiwedstrijd aan de gang is. Tegen de avondzon in is een enkele professionele roeier te zien, met aan de waterkant zijn coach met megafoon op de fiets. De ring over, langs het DAF-terrein - maar nog steeds geen wedstrijdboot te bekennen. De Huizen- en Disputenrace behelst dan ook maar een kippeneindje, blijkt even later. Maar dat minitochtje van tweehonderdvijftig meter zorgt voor een hoop hilariteit en geklungel.

Roeien is zo gemakkelijk nog niet, vertelt organisator Laura Buijk van Thêta-damesdispuut Animo. “Er zit steeds iemand die wél kan roeien aan het stuur. Dat scheelt al iets, maar lang niet alles.” De beste boten van de studentenroeivereniging blijven daarom veilig in de loods.

En dat is maar goed ook, als we de verhalen van ESC-damesdispuut Briljant horen. Veerle Hendriks is niet voor niets een aantal jaar geleden overgestapt van Thêta naar het Eindhovens Studenten Corps: “Ik vond roeien maar niks en kón het ook helemaal niet.” Ze stapte vanavond weer in de boot met vier andere meiden en kwam in het riet terecht. “Het sturen ging gewoon niet goed. We hebben er ruim drie minuten over gedaan.”

Behalve disputen zijn er vooral veel huizen aanwezig, vaak huisgenoten van Thêta-leden. Daphne Slaats, studente Fysiotherapie bij Fontys en vorig jaar nog wedstrijdroeister, neemt haar huisgenoten wel vaker meer naar Thêta-feestjes en sleepte ze nu mee de boot in. “We zijn tegen de andere boot aan gebotst - maar we hebben wél gewonnen!”, roept één van haar huisgenoten.

Op de vlonder liggen mensen in zitzakken en gaat de microfoon over en weer van commentator naar commentator. “Om de wedstrijd aan elkaar te lullen, een traditie bij roeiwedstrijden”, zegt een wedstrijdroeier op de oever. Hij staat het geklungel al een hele tijd te aanschouwen en kan zijn lach niet inhouden.

Rond half tien 's avonds komt het feestje in de tent op gang. De inschrijvingen voor de race zaten al snel vol, daarom komen veel mensen vandaag alleen voor het feest, vertelt Buijk. Het evenement groeit uit zijn voegen, “we gaan daarom kijken of we volgend jaar eerder kunnen beginnen, rond twee uur. Dan kunnen meer mensen meedoen aan de race”.