SPAR University in Flux. Foto | Bart van Overbeeke

Waanzinnig veel kauwgum in nieuwe universiteitssupermarkt

Op de eerste dag van de Intro opende de vierde Spar University van Nederland haar deuren in Flux. Cursor ging er met een bijzondere boodschappenlijst, namelijk opgesteld door zes willekeurige studenten, naartoe. Een van hun wensen kon niet worden aangeschaft, bij de andere was de keuze reuze.

Op weg naar de nieuwe supermarkt aan het oosteinde van de campus, in gebouw Flux, vraagt Cursor aan zes studenten wat zij er - indien mogelijk-  zouden willen kopen. De antwoorden zijn duidelijk: kauwgum (“zo’n potje, ik wil er maximaal drie euro voor betalen”), brood, vleeswaren en kaas voor een lunch, appelsap en chocomel (“een literpak voor maximaal anderhalve euro”) , tampons, papieren zakdoekjes en pennen.

Na de draaideur van Flux zie je rechts meteen de vrolijke paars en groene ballonnen die ter ere van de opening zijn opgehangen. Gewapend met het boodschappenlijstje begint Cursor te zoeken naar kauwgom. Tweeëntwintig soorten zijn er te vinden op het schap met snoep en koek. De prijs varieert van 1,83 tot 5,49. Daarnaast zijn er keelpastilles, mintsnoepjes en andere frisse-adembezorgers.

De uitgebreide collectie chocolades negerend zoekt Cursor verder naar lunchbenodigdheden. Er zijn maar liefst elf soorten plakken kaas en dertien soorten ‘smeerkaasmengsels’. Bij vleeswaren kan de klant kiezen uit een uitgebreid palet waar onder andere schouderham, runderrookvlees en paté te vinden zijn. Brood is aanwezig; van pistoletjes van tachtig cent tot halve broden voor 1,26 euro.

Appelsap? Ja. Chocomel? Hoe wil je het hebben; vers, houdbaar of in kleine pakjes? Er zijn twee planken met non-food; wie spullen nodig heeft voor menstruatie of hevige verkoudheid kan hier terecht. Maar voor pennen zijn studenten hier -nog - aan het foute adres.

Supermarktonderneemster Mirjam Bestebreurtje is niet de beroerdste. Als er meer vraag naar pennen komt, zal ze het winkelassortiment misschien aanpassen. “Op dit moment hebben we hier geen schap voor schrijfwaren. Ik weet niet hoe ik nu pennen kan presenteren. Dit is een winkel met weinig oppervlak.”

Bestebreurtje was aangenaam verrast dat TU/e-collegelid Jo van Ham haar vanochtend kwam feliciteren met de winkel.” Hij zei dat het een echte aanwinst voor de campus is.” Terwijl ze dat vertelt komt intropapa Neil Timmermans van de Electrical Engineeringgroep ‘Bob de Bouwer’ een kant-en-klaar-broodje en een zuiveldrankje kopen. Bij de lunch had hij een beetje mis gegrepen. “De lekkere dingen waren direct op.” En als een echte papa gaf hij zijn kids voorrang. Gelukkig zit er in zijn faculteitsgebouw vanaf nu een supermarkt.