Impressie voorzijde woningen Willemstraat.

Nieuwe bestemming afgeschreven spaceboxen TU/e

De spaceboxen op het TU/e-terrein zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld van de campus. In 2005 zijn ze neergezet als tijdelijke woonruimtes voor (internationale) studenten, maar inmiddels staan ze nog steeds aan de oever van de Dommel. Aankomende zomer zullen de spaceboxen verdwijnen van de campus, maar ze worden hergebruikt: Woonbedrijf gaat ze gebruiken in hun oude kantoorpand aan de Willemstraat, waar woningen voor jongeren in gebouwd worden.

Dankzij de bouw van de 303 nieuwe studentenwoningen op het TU/e-terrein achter Traverse, worden de spaceboxen straks overbodig. De woontoren moet medio 2016 worden opgeleverd. Woonbedrijf ging op zoek naar een nieuwe bestemming voor de boxen en vond die in de verbouwing van zijn kantoorgebouw aan de Willemstraat tot studentenwoningen.

Karin Toebak, communicatieadviseur van Woonbedrijf, vertelt dat er voor het hergebruik van de spaceboxen is gekozen omdat het een duurzame en kostenbesparende oplossing is: “En het biedt Woonbedrijf de mogelijkheid om betaalbare huurwoningen voor jongeren te realiseren”, aldus Toebak.

De woonbestemming blijft in ieder geval tien jaar in stand, daarna gaat de gemeente in het kader van de Emmasingelkwadrant kijken wat er met het gebouw gebeurt. De Emmasingelkwadrant is een bestemmingsplan voor het gebied tussen Fellenoord en de Witte Dame.

In totaal gebruikt Woonbedrijf 79 van de 186 spaceboxen. Ze worden deels tegen het oude kantoor geplaatst en 28 exemplaren worden in het gebouw geschoven waardoor alleen de gevel uitsteekt. Volgens Woonbedrijf zijn de boxen nog in goede conditie; de buitenkant wordt gerenoveerd en de binnenkant krijgt een onderhoudsbeurt. Er wordt nog onderzoek gedaan naar de herbestemming van de overige 107 wooncontainers.

Er komen in totaal 101 wooneenheden in het pand aan de Willemstraat. De oppervlakte per woning zal tussen de 18 en 52 vierkante meter liggen. Ze zijn bedoeld voor één- en tweepersoonshuishoudens van jongeren tussen de 18 en 23 jaar. De huurprijs zal dan onder de 403 euro zijn, de huurtoeslaggrens voor jongeren onder de 23 jaar.