De Brabant Acht traint in Sevilla.

Brabant Acht roeit richting Universiade

De Brabant Acht, met roeiers van Thêta en haar Tilburgse zustervereniging Vidar, is afgelopen weekend voor het eerst in actie gekomen op een nationale wedstrijd. In Delft kwam ze na 5000 meter vijftig seconden eerder over de finish dan de rest. De droom om mee te doen aan de Olympische Spelen voor studenten lijkt uit te gaan komen.

De Brabant Acht is een samenwerking van de studentenroeiverenigingen van de TU/e (Thêta) en Tilburg University (Vidar). De missie van de Brabant Acht is mee te doen aan de studentenversie van de Olympische Spelen, de Universiade, die in juli 2015 in Gwangju in Zuid-Korea plaatsvindt.

De overwinning zondag heeft de roeiers duidelijk gemaakt dat het een haalbare droom is. Marc Hummelink, voorzitter van Regionaal Talent Centrum Roeien Brabant, zat als stuurman in de boot. “We hebben het veld aangeveegd. Met vijftig seconden hebben we tegenstanders uit Delft en Leiden verslagen. We kunnen mee met de Nederlandse top.”

De wedstrijd in Delft is niet bepalend voor deelname aan de Universiade, legt TU/e-alumnus Hummelink uit, “maar je moet er wel aan meegedaan hebben. Het is een officieel meetmoment”. Dat de belangstelling van de bondscoaches groot is voor de Brabant Acht leest hij af aan het feit dat deze op een groot stuk van de race meefietsten. Op 25 april kan de ploeg kwalificatie afdwingen bij een wedstrijd op de Bosbaan in Amsterdam. Daar mogen ze over 2000 meter niet langer doen dan 5:41. Hummelink: “De Brabant Acht heeft vorige week als afsluiter van een loodzwaar trainingskamp in Sevilla een tijd van 5:43 neergezet.”

Het vertrouwen is groot. “We gaan het de Holland Acht zo moeilijk mogelijk maken. Deze Nederlandse Olympische roeiploeg  is geen concurrentie voor deelname in Zuid-Korea, want niet al hun roeiers zijn jonger dan 28 jaar en student. Voor ons zijn ze echter een rode lap. Daar richten wij ons op.”

Het enige waar de voorzitter bang voor is, is dat er blessures bij zijn roeiers ontstaan. “Sander de Graaf (tweedejaars werktuigbouwkunde, red.) is nog maar twintig jaar oud en roeit pas twee jaar. Hij is beresterk, maar we moeten oppassen voor overbelasting. Hij moet verplicht af en toe rust nemen.”

In Delft zijn dit weekend zes Thêta-boten in actie gekomen. Isabelle Linders, derdejaars Technische Bedrijfskunde, haalde een eerste plaats in een lichte dubbel twee. Ook noemenswaardig vindt Hummelink de prestatie van de eerstejaars zware acht. “Dat wordt toch als vlaggenschip beschouwd. En als Thêta dan zesde wordt, zoals dit weekend, dan is het goed”, zegt hij tevreden.