Brabant Acht haalt brons op Universiade.

Brabant Acht wint brons op Universiade

De roeiers van Brabant Acht hebben op de Universiade, ook bekend als de Olympische Spelen voor studenten, in Zuid Korea de derde plaats bereikt. Deze samenwerking van de studentenroeiverenigingen van Thêta (TU/e) en Vidar (Tilburg University) kwam na twee kilometer roeien in 5.41.86 over de streep. Als eerste eindigde Verenigde Staten, op plaats twee kwam Oekraïne.

Het bronzen blik laat zien waar Brabant op roeigebied toe in staat is, zegt Rutger Lippits, bestuurslid van Regionaal Talenten Centrum (RTC) Roeien Brabant. “Dat ze alleen de Amerikanen en Oekraïners voor zich lieten finishen is een heel goede prestatie. Dat zijn jongens die al WK’s gewonnen hebben en ‘onder 23-medailles’ bezitten. Onze ploeg is onervaren en bestaat uit jonge jongens. Het is een goede gretige groep.”

In die groep zitten de TU/e studenten Dirk Adriaanse (Bouwkunde) en Sander de Graaf (Werktuigbouwkunde). Adriaanse had de boegplek en De Graaf zat op plek 5. Ze werden vooruit geschreeuwd door TU/e-alumnus Marc Hummelink. Lippits noemt het een puike prestatie, met name van Sander de Graaf. “Dat is een tweedejaars roeier, Thêta is zijn eerste club. Daar gaan we nog veel meer van horen.” Op de foto staat Adriaanse in de achterste rij helemaal links, De Graaf in zelfde rij in het midden.

Van de hele groep Brabant Acht denkt Lippits trouwens meer te horen. “Het is een ontwikkelproject. In september 2014 zijn we begonnen met zestien zware roeiers (wegen meer dan 75 kilo-red). Elk weekend werd er serieus getraind en uiteindelijk was er een selectie van acht mannen. Zij hebben de missie –meedoen aan de Universiade - waargemaakt. Het geheim van deze goede prestatie is dat we vroeg zijn begonnen en dat er goede plannen zijn gemaakt door hoofdcaoch Diederik de Boorder.”

Nu de Universiade erop zit, is ook het seizoen voor de Brabant Acht voorbij. Sommige studenten gaan nog op vakantie in Azië, anderen komen direct terug omdat ze bijvoorbeeld, net als Marc Hummelink, weer aan ’t werk moeten.

Het verloop van de Universiade in Gwangju, die duurt tot 14 juli, is hier te volgen.