De 'Brabant Acht' in training in Turkije.

Thêta en Vidar bundelen krachten in ‘Brabant Acht’

Toproeiers van Thêta en haar Tilburgse zustervereniging Vidar stappen samen in de boot om zich klaar te stomen voor de Universiade, ’s werelds grootste studentensportevenement, komende zomer in Zuid-Korea. Deze ‘Brabant Acht’, samengesteld vanuit het Regionaal Talenten Centrum (RTC) Roeien Brabant, is net terug van een tiendaags trainingskamp in Turkije.

Sander de Graaf, Nick te Roller (beiden faculteit Werktuigbouwkunde), Pim van Lier (hbo-schakelprogramma) en stuurman Marc Hummelink (afgelopen zomer afgestudeerd bij Biomedische Technologie) zijn de vier Thêtanen die in eerste instantie voor de ploeg zijn geselecteerd. Samen met zes leden van het Tilburgse Vidar verbleven ze rond de jaarwisseling in het Turkse Fethiye voor hun eerste gezamenlijke trainingskamp, onder leiding van roeicoach Diederik de Boorder.

Tijdens de ergometertest vlak voor de jaarwisseling hadden de heren zich al bewezen; 5:58 minuten over twee kilometer was de gemiddelde tijd die werd geklokt. Of dit fysieke vermogen ook in de boot, in sportieve samenwerking met de anderen aan boord, tot zijn recht komt, zal de komende maanden moeten blijken, aldus Thêta-bestuursvoorzitter Gijs Nelissen.

Voor de Universiade wordt normaliter een studentenroeiploeg samengesteld vanuit de Nederlandse roeibond, die hiervoor kandidaten scout. Maar hoofdcoach Diederik de Boorder van het Regionaal Talenten Centrum (RTC) Roeien Brabant zag in eigen huis genoeg potentie om hiervoor zélf een Mannen Acht te formeren.

Of deze ‘Brabant Acht’ ook daadwerkelijk naar Zuid-Korea wordt afgevaardigd, is nog maar de vraag. Nelissen verwacht dat onder andere in Groningen en Amsterdam in stilte ook al roeiploegen in training zijn met het oog op de Universiade, “maar iedereen houdt dat altijd zolang mogelijk stil, tot je zeker weet: ‘We gaan hard genoeg’”.

De roeibond hakt komend voorjaar, in overleg met Studentensport Nederland, de knoop door. Aan de Tilburgse en Eindhovense roeiers de taak om voor die tijd te laten zien dat zij de Nederlandse eer het best kunnen verdedigen. De Brabant Acht verschijnt de komende maanden aan de start bij verschillende nationale wedstrijden. Het eerste meetmoment is de Heineken Roeivierkamp, half maart in Amsterdam, daarna volgen er volgens Nelissen zeker nog twee of drie.

Begin februari gaat de Brabant Acht naar het Spaanse Sevilla voor zijn volgende trainingskamp. Het vertrouwen in de ploeg is volgens Nelissen, zeker na het net afgeronde trainingskamp in Turkije, groot. “Ik weet natuurlijk niet waar andere regio’s mogelijk mee gaan komen. Maar als ik kijk naar voorgaande jaren en naar de tijden die deze jongens nu varen, dan maken we een hele goede kans om straks naar Zuid-Korea te mogen.”

Nelissen ziet deelname aan de Universiade als een belangrijk uithangbord voor studententopsport in Eindhoven en Brabant. “Onder de rivieren zit heel veel potentie en kun je studeren én hard roeien goed combineren. Deze jongens uit onze middengroep, de aanstormende talenten, zijn een tastbaar voorbeeld daarvan, ook voor onze eigen leden.”