Daniel Playford, Arlan Smit, Marc Hummelink, Frank Tijdink en Felix van de Donk (vlnr).

Thêta: snelle ploeg, maar geen illusies over Varsity

Een ploeg jonge, lichte roeiers vormt de Oude Vier die Thêta vertegenwoordigt op het koningsnummer van de Varsity. Arlan Smit, Frank Tijdink, Daniel Playford en Felix van de Donk gaan zondag 5 april, samen met de ervaren stuurman Marc Hummelink, het Amsterdam-Rijnkanaal op. Kanshebbers voor de winst zijn ze volgens Thêta niet; zelfs voor een finaleplaats zal de ploeg het geluk aan haar zijde moeten hebben.

‘Thêta wint de Varsity’: de Eindhovense studentenroeiers beweren het jaar op jaar weer. Het hoort er gewoon bij, stelt Wouter Hameeteman, lid van Thêta’s Varsity-commissie: “Eigenlijk álle verenigingen zeggen dat. En we hópen natuurlijk dat we dat ook een keer gaan dóen”. Er kleeft dan ook nog altijd iets magisch aan de Varsity, dat dit jaar zijn 132ste editie beleeft. “Zelfs toproeiers zeggen: ‘Als je de Varsity niet gewonnen hebt, is je carrière niet compleet’.”

Hard feit is dat Thêta al jarenlang niet eens in de buurt van het erepodium wist te komen. Negen jaar op rij werd de finale niet behaald. Thêta’s topprestatie op het evenement dateert uit 2002, toen de Eindhovense Oude Vier tweede werd.

De grootste concurrentie komt steevast uit Amsterdam; de roeiers van Nereus schreven de Varsity maar liefst veertig keer op hun naam. Hameeteman spreekt van een cirkel: “Ze waren altijd al heel succesvol en dat trekt natuurlijk weer mensen aan die óók heel succesvol willen zijn. Bovendien is Nereus één van de grotere verenigingen, met een grote pool met talent waaruit ze kunnen vissen.”

Toch ziet Thêta zijn eigen talentenpool op het moment ook nadrukkelijk groeien, mede dankzij de begeleiding van twee prof-coaches “die zorgen dat het talent dat we in huis hebben, niet verloren raakt”. Hameeteman (TU/e-student Biomedische Technologie) verwacht dan ook dat een finaleplaats op de Varsity er de komende jaren zeker weer in gaat zitten.

Over de aankomende editie op Eerste Paasdag maakt hij zich echter nog geen illusies. “Deze jongens hebben samen leren roeien, doen precies hetzelfde. Ze gaan met z’n vieren dan ook héél hard; tijdens het trainingskamp in Sevilla waren ze veruit het snelst.” Vorig jaar deden de vier heren overigens ook al mee aan de Varsity; ze wonnen een blik in het beginnelingenveld.

In de voorrondes kan de Eindhovense Oude Vier dan ook prima meedoen, verwacht Hameeteman, maar op een finaleplek rekent hij niet: “Behalve als ze veel geluk hebben met de loting. Als ze de sterkste ploegen in de voorrondes mislopen, maken ze misschien een kans”.

Een trofee die Thêta vorige week in elk geval wél mee naar huis nam, was de tweede prijs bij het jaarlijkse Sportfestijn van de gemeente, waarbij onder meer de Eindhovense sportvereniging van het jaar werd gekozen. Thêta kreeg als runner-up tweeduizend euro voor haar Beta-project - in samenwerking met burgerroeivereniging Beatrix - om jongeren enthousiast te maken voor de roeisport.