Introductie basisvak modelleren in Muziekgebouw

Het openingscollege van het eerstejaars basisvak Inleiding Modelleren vindt komende maandag niet op de TU/e-campus plaats, maar in de grote zaal van het Muziekgebouw Frits Philips. Die heeft voldoende capaciteit om alle ruim 1700 eerstejaarsstudenten in twee sessies (een Nederlands- en Engelstalige) kennis te laten maken met het vak.

Het is voor het eerst dat studenten van alle richtingen dit vak in hetzelfde kwartiel aangeboden krijgen, vertelt docent Tijn Borghuis (IE&IS), die samen met collega Emiel van Berkum (W&I) de introductie zal verzorgen. “Voorheen waren er twee edities voor de verschillende majoren: één in het eerste en één in het derde kwartiel. De grootste groep bestond toen al uit zo’n 1200 studenten. Dat is drie of vier keer de Blauwe Zaal vol. Met het samenvoegen van die twee edities zijn we daarom als experiment op zoek gegaan naar een grotere locatie. Dat is het Muziekgebouw geworden.” Een leuk detail– voor een college over modelleren - is dat de grote zaal ontworpen is aan de hand van akoestische modellen van de TU/e. Er heeft op de campus zelfs een schaalmodel gestaan om de uitkomsten van de theoretische modellen te testen.

De introductie bestaat uit een college van drie kwartier, waarin de gedachte achter en praktische zaken rond het vak worden uitgelegd. Borghuis: “De stof van de hoorcolleges is beschikbaar in de vorm van videocolleges. Hiervan zullen we een voorbeeldfragment laten zien. De rest van het vak bestaat uit een modelleeropdracht, die de komende acht weken in ruim driehonderd groepjes wordt uitgevoerd. Daar zijn 88 tutors bij betrokken.”

Er zijn maandagochtend twee sessies in het Muziekgebouw: één voor de Nederlandstalige majoren en één voor de Engelstalige plus alle bedrijfskundestudenten. Hiervoor is gekozen omdat anders de Nederlandstalige sessie te vol zou worden, vertelt de docent. “Met deze indeling hebben we twee ongeveer even grote groepen.”

Volgens Borghuis is gebleken dat een openingscollege, ondanks dat de lesstof in de videocolleges en werkgroepen wordt behandeld, van belang is voor het succes van een vak. “In de huidige structuur met blokken van acht weken moet je direct een goede start maken, anders haal je de achterstand nooit meer in. Daarbij is het goed dat de studenten een keer de gezichten zien van de docenten achter het vak. Als dit openingscollege ervoor zorgt dat maar een handvol studenten extra het vak halen, dan is het al de moeite waard.”

Korte impressie van het eerste college in het Muziekgebouw: