Jos Lichtenberg van Bouwkunde krijgt dj-les. Foto | Bart van Overbeeke

Hey Mister Professor, put a record on

Een collegezaal vol studenten zien te boeien met de need-to-knows en andere pareltjes uit jouw vertrouwde vakgebied is één. Als rookie een meute mensen aan het dansen zien te krijgen op jouw beats, is een ánder verhaal. Het Eindhovens Studenten Corps geeft hoogleraren en docenten van de TU/e daarom een 'spoedcursus dj', als voorbereiding op Professors on Stage bij het einde van het academisch jaar.

Balancing levels, breakdowns, loops, pitches, scribbling en stabs - voor de Hardwells, Armins, Avicii's en Showteks van de wereld is het allemaal gesneden koek. Maar de comfortzone van de gemiddelde TU/e-hoogleraar ligt waarschijnlijk ver búiten de dj-booth.

Om de gelegenheids-dj's op vrijdag 3 juli, bij de afsluiting van het academisch jaar, niet helemáál onbeslagen ten ijs te laten komen, nodigde Discom'86 -een ondervereniging van het Eindhovens Studenten Corps- hen uit voor een spoedworkshop aan de Ten Hagestraat. Dinsdagavond waren Benne de Weger (Wiskunde & Informatica), Jos Lichtenberg (Bouwkunde) en Lucas Asselbergs (Studium Generale) te gast, samen met docent Eppo Schellekens van Fontys Hogescholen.

Benne de Weger doet voor de derde keer mee aan Professors on Stage. Een makkie dus? Niet echt. "Het zou een makkie zijn als je dit de rest van het jaar óók nog af en toe doet." Volgens de hoogleraar is het vooral een kwestie van "het jezelf niet te moeilijk maken. Zo'n draaitafel heeft zoveel mogelijkheden om te mixen, je hebt allerlei filters die je erop kunt zetten... Daar hou ik me verre van. Ik ben allang blij als ik de nummers een beetje vloeiend in elkaar kan laten overlopen. En dat lukt aardig."

Hij neemt met plezier voor de derde keer deel aan het evenement. "Er zit toch een hele generatie tussen de studenten en mij. Dan is het leuk om te zien dat ze muziek kunnen waarderen die je zelf óók leuk vindt - al draai ik natuurlijk wel een beetje ouwelullenmuziek." 'Harem Scarem' van Focus viel een vorige keer helaas níet zo in goede aarde, bekent hij. "Dat heb ik zeker meegenomen in de voorbereidingen voor de komende editie."

Zijn setlist voor 3 juli verklapt De Weger nog niet. "Twee jaar terug sloot ik af met 'Beat It' van Michael Jackson, die doet het altijd goed. Verder ben ik zelf vooral liefhebber van bluesmuziek; daar is dansen dan weer wat moeilijker bij. Mijn muziekkeuze heeft dus wel een paar avonden gekost."

Lodewijk Francken, medeorganisator van het eindejaars-evenement, is aangenaam verrast over de kunde van de wannabe-dj's, evenals over hun muziekkeuze. "Ik had verwacht dat ze zoveel mogelijk hun eigen lievelingsmuziek zouden willen draaien, maar ze houden ook goed rekening met wat studenten leuk vinden." De professors on stage worden ook op 3 juli nog bijgestaan door de ervaringsdeskundigen van Discom'86, "zij springen bij waar nodig".

Hieronder een kleine video-impressie van onze fotograaf Bart van Overbeeke.