Jos Lichtenberg tijdens Professors on Stage 2013. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Eindfeest moet breed studentenfestijn worden

Het eindfeest waarmee de TU/e op vrijdag 4 juli het academisch jaar afsluit, moet dit jaar een breed Eindhovens studentenfestijn worden. Studenten van Fontys, de Design Academy en het Summa College worden dan ook nadrukkelijk uitgenodigd mee te feesten. Onder anderen TU/e-rector Hans van Duijn en bestuursvoorzitter Nienke Meijer van Fontys zullen hun muziekkeuze ten gehore brengen.

Het feest begint vrijdagmiddag om vier uur met de uitreiking van de academische jaarprijzen voor het beste afstudeerder, ontwerper en promovendus van de TU/e. Om zes uur gaat de hoofdactiviteit ‘Professors on Stage’ van start, vertelt Mark van Esdonk, voorzitter van de commissie van het Eindhovens Studenten Corps die het eindfeest organiseert. Behalve hoogleraren en docenten van de TU/e gaan dit jaar ook docenten van Fontys aan de slag als dj voor de feestvierende meute.

De line-up van de TU/e is inmiddels bekend: behalve rector Van Duijn kruipen ook hoogleraar Berry Eggen (Industrial Design) en de universitair docenten Richard Engelen (Technische Natuurkunde), Arno Pronk (Bouwkunde), Pieter van Gorp (Industrial Engineering & Innovation Sciences) en Kees Huizing (Wiskunde & Informatica) achter de draaitafel. Ook Lucas Asselbergs, hoofd van Studium Generale, biedt een kijkje in zijn muzikale ziel. Fontys-bestuurder Nienke Meijer weet zich gesteund door enkele docenten van haar instelling.

Volgens Van Esdonk wordt het eindfeest dit jaar nadrukkelijker gepromoot aan de andere instellingen. “In 2013 was dat eigenlijk ook al de bedoeling, maar toen is het niet helemaal uit de verf gekomen”, aldus Van Esdonk. “Nu komen er posters en zal er geflyerd worden. Studenten van het Summa College proberen we te betrekken bij de workshop cocktails maken die we op 4 juli organiseren. We zijn ook nog bezig met de Design Academy. Verder willen we ook onze buitenlandse studenten er dit keer nauwer bij betrekken.”

Australië is dit jaar het thema, wat is terug te vinden in de vormgeving van het podium dat eruit ziet als het bekende operahuis van Sydney. Verder komt er een barbecue waarmee iedereen zelf aan de slag mag. Van Esdonk: “Op die manier hopen we dat de verschillende groepen elkaar beter leren kennen. Bij een buffet, dat we vorig jaar hadden, is de kans daarop toch minder.”

De Australische didgeridoo-spelers zijn inmiddels geschrapt. “Naar die muziek ga je toch niet even een kwartier zitten luisteren”, zo verklaart Van Esdonk die keuze. Maar een dansgroep uit Down Under staat nog wel op het programma.

Na afloop kan worden doorgefeest in het ESC-pand in de binnenstad. Hier begint om elf uur 's avonds de afterparty.