Spaans sausje over afsluiting academisch jaar

Nog even bikkelen op de laatste tentamens en dan zit het collegejaar er weer op. De TU/e sluit het academisch jaar af op vrijdag 3 juli. De prijzen voor het beste afstudeerwerk, het beste ontwerprapport en het beste promotieonderzoek worden die dag bekendgemaakt en vanaf 18.00 uur wagen tien hoogleraren en universitair (hoofd)docenten zich aan de draaitafel tijdens Professors on Stage. Paella, churros, sangria, flamencodansers en optredens van TU/e's tuna-groepen zorgen voor een Spaans tintje.

Tien masterstudenten maken kans op de prijs voor het beste afstudeerwerk (Final Project Award), tien promovendi op de prijs voor beste promotieproject (Doctoral Award) en negen PDEng-kandidaten zijn in de race voor het beste ontwerprapport (Design Project Award). De winnaars van de Doctoral- en de Design-award krijgen elk 5.000 euro; de Final-award is goed voor 2.500 euro. Daarnaast ontvangen alle genomineerden een financiële waardering van 250 euro.

Masterstudenten en promovendi die dit jaar in aanmerking wilden komen voor de Academische Jaarprijzen van de TU/e, moesten ervoor zorgen dat ze hun scriptie of proefschrift gratis toegankelijk hebben gemaakt voor het publiek. Dat heeft het College van Bestuur in januari besloten. De universiteit sluit hiermee aan bij het Nederlandse beleid om ‘open access’ publiceren te stimuleren. Die nieuwe eis geldt niet voor eindrapporten van PDEng-kandidaten.

Aansluitend aan de uitreiking treden flamencodansers op en is er een paneldiscussie met Jan Fransoo (dean van de Graduate School) en docenten en studenten over de nieuwe onderwijsvorm. Vanuit de Blauwe Zaal worden bezoekers met Spaanse muziek van de Tuna en Tuniña naar Forum begeleid. De organisatie heeft gekozen voor Spanje vanwege de ‘vrolijke zomerse sferen’ en vanwege de vele Spaanse studenten in Eindhoven.

Inmiddels zijn zes van de tien namen bekend van de ‘professors’ die zich vanaf 18.00 uur kunnen uitleven als dj’s in de dop, zo laat Lodewijk Francken (secretaris Einde Academisch Jaar 2015) weten. Rector Frank Baaijens kruipt achter de draaitafel, net als Benne de Weger (Wiskunde & Informatica), Jan Fransoo (Industrial Engineering & Innovation Sciences), Lucas Asselbergs (Studium Generale) en Kees Storm (Technische Natuurkunde). Ook Nienke Meijer, bestuursvoorzitter van Fontys, komt haar favoriete muziek draaien. Ter voorbereiding krijgen de hoogleraren op 15 en 23 juni een dj-spoedcursus bij het E.S.C.

Na afloop kunnen studenten nog terecht voor het NaTentamenFeest bij het E.S.C, uiteraard ook in Spaanse sferen.