Klassieke muziek maken op energiepositieve basis

De stichting Muziek op de Dommel, die jaarlijks een tweedaags festival met klassieke muziek organiseert, wil voor een periode van twee jaar een energiepositief 'living lab' opzetten op het TU/e-terrein. Daarmee wordt begin juni niet alleen het eigen festival van energie voorzien, maar ook andere evenementen kunnen het als energiebron gebruiken.

Volgens Erik de Jong, alumnus en medewerker van de TU/e en directeur van het festival, wordt de zevende editie van Muziek op de Dommel het eerste volledig energiepositieve festival ter wereld. “De meeste organisatoren van festivals doen tegenwoordig wel iets met het thema duurzaamheid, maar wij wekken met ons 'living lab' straks twee keer zoveel energie op dan we zelf nodig hebben. Het surplus, zo’n 4.200 kWu, kan worden ingezet bij andere evenementen op de campus, zoals GLOW (eens in de vijf jaar ook op het TU/e-terrein te zien, red.)”, aldus De Jong.

Het living lab, dat straks moet zorgen voor een jaarlijkse energieopwekking van 8.400 kWu, bestaat uit diverse onderdelen. Er zijn twee paviljoens gepland: het Kinegrity Paviljoen, de energieopwekkende dakconstructie die twee alumni van Bouwkunde in 2014 hebben ontworpen, en een paviljoen waarbij op het dak zonnecellen op dunne folie zijn aangebracht. Beide paviljoens moeten een plek krijgen op het grasveld tussen het Auditorium en Vertigo.

Ook komt er een duurzaamheidsexpositie waar onder andere de onlangs gepresenteerde Solar Bike te zien zal zijn. Daarnaast worden er energieprojecten getoond die zijn ontworpen door TU/e-studenten, zoals de zonne-gezinswagen Stella Lux. Studenten van Industrial Design gaan aan de slag met het ombouwen van spinning-fietsen van het Studentensportcentrum, waarmee festivalbezoekers op 4 en 5 juni energie gaan opwekken.

Volgens De Jong zullen vooral de paviljoens de eye-catchers zijn die de bezoekers laten zien hoe mooi en functioneel energy harvesting kan zijn. Het energiepositieve festival dient straks ook als een etalage voor de diverse regionale initiatieven die plaatsvinden met betrekking tot energiebesparing en -opslag. “Voor ondernemers hét ideale platform om te netwerken.”

Elk jaar wordt een thema voor het festival gekozen, zegt De Jong. "Dit biedt ons als organisatie meer mogelijkheden bij het zoeken naar sponsoren, want we werken met een substantiële begroting. Voor het opzetten van het living lab en de exploitatie ervan is een kleine twee ton nodig. Daarvan is inmiddels al een aanzienlijk deel binnen en er staan nog heel wat subsidieaanvragen uit. Dus we zijn zeer positief gestemd dat we dit kunnen realiseren.”