Impressie van het gerenoveerde Hoofdgebouw. Illustratie | Zwartlicht

Hoofdgebouw thema van enquête onder studenten

Wat bracht TU/e-studenten voorheen in het Hoofdgebouw en wat zou hen straks naar het gerenoveerde gebouw trekken? In welke TU/e-gebouwen komen ze het meest en liefst, en waarom? Op dit soort vragen hoopt Dienst Huisvesting antwoord te krijgen. Twee studenten Psychology & Technology stelden hiervoor een enquête op.

Het Hoofdgebouw van de TU/e sloot afgelopen december zijn deuren en wordt de komende jaren gerenoveerd. Een “beetje doods” was het gebouw voor zijn sluiting, stelt Frederique Kroos, studente Psychology & Technology. “Veel studenten gebruikten het vooral als doorsteekgebouw op weg van MetaForum naar het Auditorium en omgekeerd.”

Volgens Kroos en studiegenote Jette Kruijtzer hoopt de universiteit straks, in het vernieuwde Hoofdgebouw, meer levendigheid te brengen. “Het gebouw is toch één van de visitekaartjes van de universiteit, dat echt ‘TU/e’ moet gaan uitstralen. En bij die uitstraling horen studenten”, aldus Kroos.

Mirjam van Rooij van Dienst Huisvesting beschrijft “het rode maaiveld”, straks op loopbrugniveau in het vernieuwde Hoofdgebouw. “Van daaruit wordt een rode trap omhoog getrokken waarlangs allerlei openbare functies komen. Denk aan onderwijszalen, overlegruimtes en studieplekken. Een soort openbare kolom in het gebouw dus”. Of eigenlijk semi-openbaar, voegt Van Rooij eraan toe, “want twee faculteiten hebben er straks natuurlijk óók hun studenten rondlopen”. Ze doelt op Industrial Engineering & Innovation Sciences en Industrial Design die er na de renovatie hun intrek nemen, samen met alle ondersteunende diensten van de TU/e.

Wat Dienst Huisvesting volgens Van Rooij te weten hoopt te komen, is: als studenten onderweg zijn via het Hoofdgebouw, wat zou ze doen besluiten om niet door te lopen naar het Auditorium of MetaForum, maar die rode trap op te gaan? Kroos en Kruijtzer hebben, na gesprekken met DH en studenten, een enquête opgesteld om te peilen wat studenten überhaupt ‘zoeken’ in de campusgebouwen en meer specifiek in het Hoofdgebouw.

Op basis van de uitkomsten en hun analyse stellen de twee een advies op aan Dienst Huisvesting. Volgens Van Rooij is de universiteit zeker van zins is om die rapportage te gebruiken bij de verdere inrichting van het Hoofdgebouw.

De antwoorden van de eerste respondenten op de enquête leveren overigens geen enorme eye-openers op. Zo laten de uitkomsten zien dat MetaForum op het moment, niet geheel verrassend, het meest in trek is bij studenten. Het Paviljoen staat op de laatste plaats. Vooral de studieplekken in een gebouw blijken een aantrekkingskracht uit te oefenen op de ingenieurs in spe.

Kroos en Kruijtzer voeren de enquête uit in het kader van een case voor Intermate. De studievereniging zet in samenwerking met verschillende bedrijven en organisaties cases op, waaraan studenten honderd uur moeten besteden. Met de vergoeding die ze hiervoor krijgen, bekostigt Intermate een groot deel van haar aankomende studiereis naar Brazilië.

Kijk hier voor de Nederlandstalige vragenlijst, de Engelstalige enquête staat hier.