Studievereniging Industria, die de deelnemers vanuit de TU/e traditiegetrouw bij elkaar brengt, is sinds eind vorig jaar bezig met de voorbereidingen voor de Race of the Classics. De aftrap begon met een informatielunch en een heuse selectie met sollicitatiebrieven volgde. Sebastiaan Keijsers, die verantwoordelijk is voor de pr binnen Team Eindhoven: “We vonden het belangrijk om gemotiveerde studenten te hebben, vandaar dat we iedereen gevraagd hebben een brief te schrijven. Uiteindelijk hebben we een paar mensen moeten afwijzen, omdat er niet meer dan dertig studenten meekunnen.”
Team Eindhoven riep vervolgens vier subcommissies in het leven: een commissie regelt de shirts en zeiljassen, een andere commissie de pr en deelname aan teamfeesten. Ook is er een groep geregeld voor sponsoring en er gaan studenten aan de slag met ‘operatie’. Dat wil zeggen dat ze indelingen maken voor het koken, corvee en de boodschappen. Volgens Keijsers loopt de sponsoring nog wat achter, maar is dat geen probleem. “Het is hooguit dat we dan wat minder eten en drinken hebben.”
De TU/e-studenten hebben inmiddels een schip toegewezen gekregen; de Eindhovense ploeg gaat, net als voorgaande jaren, op reis met De Morgenster. Acht bemanningsleden zullen het schip bevaren, maar Keijsers verwacht dat de TU/e’ers na uitleg ook zelf nog veel mogen doen, zoals de zeilen hijsen en aan het roer staan.
Bij de ROTC zijn verschillende prijzen te verdienen. Niet alleen de snelste ploeg kan winnen, maar ook het best georganiseerde en gezelligste team. Door veel feesten bij te wonen en zich sociaal op te stellen, hoopt Team Eindhoven de Race Achievement Award in de wacht te slepen.
Zo’n vijfhonderd studenten varen 30 maart vanuit de Veerhaven in Rotterdam naar een Belgische of Nederlandse haven. Van daaruit proberen ze Engeland te bereiken om een week na vertrek in Amsterdam aan te komen. Het is overigens nog maar de vraag of de vloot Engeland bereikt; de afgelopen jaren lukte dat, vanwege tegenvallende weersomstandigheden, niet altijd.

Discussie