Studenten steeds blijer met hun opleiding

Studenten van hogescholen en universiteiten zijn over het algemeen goed te spreken over hun studie: in de Nationale Studenten Enquête geven ze een steeds hogere waardering.

Met name hbo’ers zitten weer een stuk vrolijker in de collegebanken, blijkt uit de landelijke vragenlijst die ze hebben ingevuld. Bijna driekwart (72,5 procent) is tevreden of zelfs zeer tevreden over zijn studie. Vijf jaar geleden was dat nog maar 65 procent. Hbo’ers mopperen ook minder vaak: nog maar zes procent is ronduit ontevreden. Vijf jaar geleden was dat tien procent.

Ook universitaire studenten oordelen positiever, als is het verschil met vijf jaar terug minder spectaculair. Toen was tachtig procent tevreden, nu is dat bijna 83 procent. Ontevreden waren academici toch al niet zo, maar de afgelopen jaren kromp het aandeel mopperaars nog verder: van 5,4 naar 3,9 procent.

De steeds betere scores staan in contrast met de recente protesten in Amsterdam, aldus een persbericht van de stichting Studiekeuze123, opdrachtgever voor de Nationale Studenten Enquête. In die stichting zijn onderwijsinstellingen, studenten en ministerie vertegenwoordigd.

Meer dan 700 duizend studenten van 72 hogescholen en universiteiten kregen dit jaar een uitnodiging om de enquête in te vullen. Bijna twee op de vijf deed mee. De studenten oordeelden over onder meer de inhoud van hun studie, de docenten, de begeleiding, de studieroosters en de faciliteiten.

Overigens zijn universitaire studenten nog altijd enthousiaster dan hbo’ers. Over de inhoud van hun opleiding is bijvoorbeeld meer dan tachtig procent van de academici goed te spreken, tegen minder dan zeventig procent van de hbo-studenten. Ook docenten kunnen aan de universiteit op meer waardering rekenen: bijna zeventig procent van hun studenten is tevreden over hen, terwijl dat aan hogescholen maar zestig procent is.