Jarig Thêta lanceert eigen cd

Op een topnotering in iTunes of een gouden plaat hoeven ze waarschijnlijk niet te rekenen, maar ze lígt er toch maar mooi: de eerste eigen cd van Thêta. De studentenroeivereniging bestaat veertig jaar en ter ere van dit lustrum zag onder meer een eigen band het levenslicht.

Al járen werd het volgens Thêtaan en TU/e-student Daniel Haug binnen de vereniging geroepen: 'Er moet een keer een cd komen'. En: 'Er moet een bandje komen'. Een jaar geleden, in de aanloop naar het achtste lustrum van de club, was het laatstgenoemde dan eindelijk een feit. Dit met dank aan vijf muzikale Thêtanen, de meesten trouwens met amper band- of podiumervaring, en een 'leendrummer' - want die bleek Thêta niet aan boord te hebben. "We zijn gaan oefenen en hadden best snel negen nummers bij elkaar. En die vonden we eigenlijk ook wel goed genoeg om op te nemen."

De muzikanten gingen bij de vereniging met de pet rond om de benodigde driehonderd euro voor de studiosessie bij elkaar te harken. "We hadden het geld snel bij elkaar; best veel mensen bleken het wel een leuk initiatief te vinden", vertelt zanger Haug, masterstudent Operations, Management & Logistics.

Samen met mede-TU/e'ers Camile van der Heijden (de 'invaldrummer'), Vincent Looijen, Sophie Bashev, Teun Hendriks en Chris Kwikkers dook hij de studio in - en 'Demarrage' was geboren. De albumtitel werd voor het gemak geleend van het lustrumthema van de vereniging.

De cd telt negen liedjes, stuk voor stuk bestaande nummers die door de muzikale roeiers in een nieuw 'Thêtaans' jasje werden gestoken. Alle Nederlandstalige nummers hebben, op welke manier dan ook, met roeien of de vereniging te maken - trouwens overwegend dankzij input van enthousiast mee-broedende niet-bandleden.

Een nummer van Acda en De Munnik werd bijvoorbeeld de basis voor een lied over de 'lichte' versus de 'zware' roeiheren. Een komisch, voor roeiers herkenbaar nummer, stelt Haug, "over de lichte mannen die vooral niet te zwaar mogen worden en op een houtje zitten te bijten, terwijl de zware mannen de hele dag aan de frituur zitten".

Het "allermakkelijkste" lied op de cd, zegt Haug, is 'Ik voel me sexy als ik roei', geïnspireerd op de bijna-gelijknamige hit van Nielson. "Die is ook erg leuk om op het podium te doen. Ik ben niet de allerbeste zanger, maar tijdens dit nummer kan ik lekker een gek stemmetje doen en lósgaan."

De lustrumband trad overigens nog maar één keer in deze samenstelling op, een half jaar terug. "Toen hebben we vier nummers gedaan, heel amateuristisch eigenlijk, met eigen versterkertjes en zo." De verwachtingen rond het volgende optreden van de band, tijdens het lustrumgala van Thêta op vrijdag 9 oktober, zijn ongetwijfeld hoger gespannen. Het feest in het Limburgse kasteel De Berckt, met zo'n tweehonderdvijftig gasten, vormt de afsluiter van het lustrum, dat begin juni werd geopend.

De cd is trouwens vooral bedoeld voor de eigen vereniging, benadrukt Haug: "We hebben er maar honderd en meer dan de helft daarvan is al verkocht". Wie toch een exemplaar wil proberen te bemachtigen, kan zich hoopvol richting de roeiloods begeven, met vijf euro in zijn portemonnee. Óf hou je geld in de zak en beluister het album online.

Of de Thêta-band ook na het lustrumgala blijft bestaan? Haug: "Het zou kunnen, maar daar hebben we het nog niet echt over gehad."