Sfeerimpressie HDR Thêta. Foto | Thêta

Regen mag pret Huizen- en Disputenrace Thêta niet drukken

De Huizen- en Disputenrace is een jaarlijks hoogtepunt op de agenda van studentenroeivereniging Thêta. Ook dit jaar liep het storm bij de inschrijvingen en doen er vijftig boten mee om de prijzen. Ondanks de dreigende wolken die ‘s middags boven Eindhoven hingen, bleef het onweer uit en resteerden wat fikse regenbuien. De gezelligheidswedstrijd en bijbehorende festiviteiten konden dus gewoon van start gaan. Cursor ging langs om de sfeer te proeven.

Rond aanvangstijd is er, zoals bij elk groot studentenevenement, nog van alles te doen. Anne Holthaus, derdejaars Bouwkundestudent en medeorganisator van het evenement, vertelt dat de voorbereidingen erg veel werk vroegen: “Het is meer dan een race: er wordt ook gefeest en dus behoorlijk gedronken en gegeten. We zijn al sinds november met zijn vijven bezig om alles op te zetten.” Omdat er vorig jaar te weinig bier was, is dit jaar voor de zekerheid genoeg bier besteld: 28 fusten, goed voor 1.400 liter. Ook is er, vanwege het slechte weer, op het laatste moment een levenslange voorraad poncho’s ingeslagen.

Met gemiddeld meer biertjes dan roeiers stappen de deelnemers aan boord en onder het mom van ‘meedoen is belangrijker dan winnen’ verlaten ze het vlot. De andere teams wachten hun beurt netjes af. Dit kan best lang duren aangezien de meeste boten moeite hebben om op te lijnen voor de start. Vanaf de kade wordt het schouwspel gadegeslagen door een dertigtal studenten terwijl het gros van de bezoekers alvast een voorschot neemt in de feesttent. Er heerst een gemoedelijke sfeer met hier en daar een fanatieke uitschieter wanneer de interne dispuuthuizen het tegen elkaar opnemen.

"Het ging pas echt lopen toen we over de finish waren"

Tijdens de wedstrijd gaat het om de snelste boot over 250 meter. Er zijn 25 manches waarin twee boten het tegen elkaar opnemen. Hoewel het zichtbaar belangrijk wordt geacht om de directe tegenstander te verslaan, draait het uiteindelijk om de tijd. Er is een divers deelnemersveld dat bestaat uit zowel internen (Thêtahuizen en -disputen) als externen (andere huizen, disputen of organisaties). Waar de interne competitie vooral uitblinkt in snelheid, is de externe competitie minstens zo vermakelijk vanwege de kolderieke situaties aan boord. Rense Nijenkamp, eerstejaars Werktuigbouwkunde en bewoner van het huis Zonneroos, is er voor het eerst bij en erkent dat een beetje oefening niet verkeerd was geweest: “Eigenlijk ging het pas echt goed lopen toen we voorbij de finish waren.” Thêtaan en bachelorstudent Automotive Roel van der Zon van herenroeiersdispuut Van Speyk is iets zekerder van zijn zaak: “Wij moeten het vandaag opnemen tegen STROPDAS en die moeten we zeker kunnen hebben!”

Thêta Secretaris en ID-studente Mayra Goevaerts is blij met het evenement: “Jarenlang is dit door Thêta zelf georganiseerd, maar sinds de komst van het damesdispuut Animo in 2012 hebben we het overgedragen en organiseert Animo dit al jarenlang verdienstelijk. Het is hun manier om het dispuut op de kaart te zetten. Bovendien trommelen veel Thêtanen hun huisgenoten op om ze op een leuke manier kennis laten maken met de roeisport.” Op het niveau van de externe deelnemers valt nog wel een en ander aan te merken, vervolgt Mayra: “ik zie veel deelnemers door de lucht maaien of de verkeerde kant van de roeispaan gebruiken.”

Nadat alle vijftig boten over de finish zijn gekomen, begint het feest. Hoewel de organisatie aangaf dat het feest tot halfdrie zou duren, liet ze doorschemeren dat we niet verbaasd op moeten kijken als er rond halfzes nog verdwaalde roeiers op de Kanaaldijk te vinden zijn. En het bleef nog lang onrustig…

De uitslag van de race volgt zo snel mogelijk.

Foto's | Lisa Klok en Elwin van den Eijnden.