Winst Solar Team Eindhoven

Solar Team: "Je kunt mét visie óók de winst behalen"

Solar Team Eindhoven weet het nu zeker. Je hoeft als deelnemer aan de World Solar Challenge niet per se te kiezen voor winst of visie: "Je kunt mét die visie óók de winst behalen". Liselotte Kockelkoren van het team kan het een klein uur na de einduitslag nog maar amper geloven: "Dit is veel groter dan we hadden durven dromen."

Het voorgevoel van Solar Team Eindhoven (STE) was zaterdag en zondag, de dag van de award-ceremonie, wel goed, zegt accountmanager Kockelkoren (op de foto). Zaterdag werden alle deelnemende auto's in de Cruiser-klasse beoordeeld op aspecten als practicality en comfort. "Wij vonden dat we toch echt een praktischere auto hebben dan de anderen. Maar je weet nooit zeker wat de jury ervan vindt en waarop en hoe ze precies beoordelen."

De spanning was zondag op de tribune, tijdens de slotceremonie in het Adelaide Entertainment Centre, dan ook om te snijden, zegt Kockelkoren. "Bij de beschrijving van de winnaar die ze vooraf gaven, dachten we al: 'Dat zouden wij wel eens kunnen zijn'. Toen we onze naam op het scherm zagen, ontplóften we gewoon; de vlaggen en confetti gingen direct de lucht in. Het was een gekkenhuis."

De winst wordt de TU/e'ers volgens Kockelkoren ook door de andere teams in de Cruiser-klasse nadrukkelijk gegund. "Iedereen is heel blij voor ons. Het Japanse team heb ik sinds de bekendmaking nog niet gesproken, maar we hadden de hele week een heel leuke klik met hen. We hebben uitgebreid foto's van elkaars auto's gemaakt en shirts uitgewisseld."

Kockelkoren spreekt van "een goede, slimme keuze" van de Japanners, die met een snelle auto aan de start verschenen en dan ook bijna de hele race op kop reden. "Daarmee hadden ze in feite de grootste winstkans. Maar wij hielden vast aan onze gezinsauto. En nu is wel gebleken dat je niet hoeft te kiezen voor winst of visie; je kunt mét die visie óók de winst behalen."

Of teammanager Tom Selten, die in zijn dankwoord van de 'Dutch Solar Challenge' sprak in plaats van de World Solar Challenge, zich nou écht had versproken? Kockelkoren gniffelt. "Er werden eigenlijk de hele week al grapjes over gemaakt, ook andere solarteams zeiden steeds: 'Is het nog wel de Wórld Solar Challenge?'. Er doen drie Nederlandse teams mee in deze race en alledrie staan ze in de top. Dus het is eigenlijk wel een Nederlands feestje hier."

De TU/e-studenten blijven nog een paar dagen in Adelaide: om het prolongeren van de wereldtitel te vieren én om zich voor te bereiden op hun volgende bestemming: China. Zonnewagen Stella Lux gaat woensdag op transport.

Op 17 december keert een groot deel van het TU/e-team terug naar Nederland. In de tussenliggende weken zal een deel van de studenten in China blijven, maar sommigen hebben ook recreatieve uitstapjes naar andere landen op de planning. Kockelkoren: "Want vakantie hebben we al héél lang niet meer gehad."