Statisch laden na zeventien uur rijden. Foto | Bart van Overbeeke

Solar Team start World Solar Challenge vanaf pole position

Solar Team Eindhoven is zondag in het Australische Darwin vanaf pole position begonnen aan de World Solar Challenge 2015. Stella Lux zette zaterdag bij de kwalificatie de snelste tijd (00:01:54) neer en werd daarmee de snelste zonneauto ooit op het circuit Hidden Valley.

Solar Team Eindhoven maakte zondag ook een soepele start, vertelt accountmanager Liselotte Kockelkoren. "Het reed heerlijk steady, je merkt praktisch niks van de wind, we waren eigenlijk heel tevreden." Totdat de studenten onverwacht de auto zagen uitvallen. "Op zich niet erg; dan drukken we op de noodknop en proberen we tijdens het rijden te herstarten. Maar dat lukte niet. Als je dan terugzakt naar dertig kilometer per uur, dan weet je: 'We moeten aan de kant'."

De oorzaak van het probleem bleek, na een vlugge eerste check in de berm, te schuilen in één van de motorcontrollers (waarin, naar 's avonds duidelijk werd, kortsluiting had plaatsgevonden). Het team besloot deze controller uit te zetten en de laatste twee uur van de eerste etappe op één motorcontroller verder te rijden. "Op zich niet zo'n heel groot probleem", aldus Kockelkoren, "je kunt alleen niet zo snel optrekken".

Frustrerend was volgens haar wel dat het team tijdens zijn noodstop werd ingehaald door de Japanse zonnewagen. "Dan baal je, ja", aldus Kockelkoren die nog achter het stuur zat en de Japanners, kijkend uit het autoraam, voorbij zag zoeven.

Aan het einde van de dag bleek de achterstand volgens Kockelkoren, met een half uur tijdverschil, nog altijd goed te overzien. "Dat is niet veel, zeker niet als je bedenkt dat wij de hele tijd met twee personen hebben gereden en zij maar met één." Bovendien, zo denkt de studente, maakt het TU/e-team volgens haar grote kans op een hogere waardering voor bijvoorbeeld de practicallty van de auto. "We zien het niet duister in, we maken zeker nog kans op de winst."

Inmiddels heeft Solar Team Eindhoven ook dag twee van de World Solar Challenge erop zitten, met in totaal 1.211 kilometer op de teller. Een perfecte dag, zo stelt Kockelkoren tevreden vast, zonder technische mankementen of andere tegenvallers. Het team slaat momenteel (maandagmiddag Nederlandse tijd) zijn kamp op in Barrow Creek, met uitzicht op de Japanse concurrentie.

Het team uit het Duitse Bochum, eerder een veronderstelde serieuze concurrent voor Eindhoven, doet het volgens Kockelkoren deze race "verrassend slecht. Ik denk dat zij ergens een mankement hebben gehad". De andere 'vaste' concurrent, het Australische team Sunswift, vloog volgens haar uit de bocht tijdens de kwalificatie en startte de race daardoor vanaf de allerlaatste positie.

Morgen, dinsdag 20 oktober, arriveren de Eindhovense studenten met hun zonnewagen in Alice Springs. Daarmee is het team op de helft van de route; Stella Lux heeft dan zo'n vijftienhonderd kilometer gereden op zonne-energie. De teams finishen vrijdag 23 oktober in Adelaide, waar ze vervolgens nog twee dagen moeten wachten op de einduitslag.