Foto | Bart van Overbeeke

Stella Lux met Solar Team in Australië

Stella Lux is vrijdag gearriveerd in het Australische Adelaide, waar de zonnewagen werd opgewacht door het voltallige, drieëntwintigkoppige Solar Team Eindhoven (STE). Komende dinsdag vertrekt het team vanaf de Australische zuidkust naar het noordelijke Darwin, waar op 18 oktober de World Solar Challenge 2015 van start gaat. Met het aantrekken van VDL Groep als extra sponsor zijn de financiële problemen voor STE verleden tijd.

Maar liefst zeven weken heeft Solar Team Eindhoven uitgetrokken voor de voorbereiding van de race waarin de Eindhovense studenten de titel in de Cruiser-klasse verdedigen. En ook na de wedstrijd komen de studenten niet naar huis: er is nog een tour door onder meer China gepland, die pas half december ten einde komt.

De eerste etappe van dit monsterprogramma bestaat uit de ‘trip up’, waarbij het wedstrijdparcours in omgekeerde richting wordt verkend. Stella Lux, die afgelopen vrijdag vanuit de haven van Melbourne naar Adelaide is vervoerd, zal in deze fase nog in een DAF-truck worden vervoerd. Pas vanaf 28 september mag van de organisatie van de World Solar Challenge ook op de openbare weg worden getest. De verkenningstocht vangt morgen (dinsdag 1 september) aan, tot die tijd zijn de teamleden ondergebracht in ‘gastgezinnen’ bij werknemers van de Australische sponsor Cohda Wireless – het bedrijf dat ook zorg draagt voor de communicatie tussen de zonnewagen en de volgauto’s.

Voor de zomer had het studententeam nog een gat in de begroting van zo’n zeventigduizend euro, reden voor de Eindhovense burgemeester Van Gijzel om een fondsenwerfactie op poten te zetten. Dit financiële probleem is inmiddels opgelost dankzij het aantrekken van VDL Groep als nieuwe ‘gold partner’, vertelt accountmanager Liselotte Kockelkoren vanuit Adelaide. “Daar zijn we uiteraard erg blij mee: we hadden VDL, als Eindhovens bedrijf met veel expertise in de automotive-branche, al langer op het oog. VDL zal ook een rol spelen bij de productie van de volgende zonnewagen.”

Want hoewel de World Solar Challenge 2015 nog moet beginnen, wordt al nagedacht over de editie van 2017. Kockelkoren: “In januari moet er een nieuw team zijn. We zijn daarom nu op zoek naar enthousiaste derdejaars studenten. Die kunnen zich al aanmelden.”