TU/e-team zet record tijdens World Solar Challenge

Solar Team Eindhoven heeft op de derde dag van de World Solar Challenge in Australië een record neergezet met Stella Lux. De auto met vier zitplaatsen heeft vijftienhonderd kilometer gereden op één lading.

Het is de eerste keer dat een team met tenminste twee personen in een zonneauto vijftienhonderd kilometer aflegt. “Een machtig gevoel!” aldus Liselotte Kockelkoren, accountmanager van het team en één van de bestuurders van de auto, over de mijlpaal. “Het bewijst dat de auto betrouwbaar en efficiënt is, ook als we reguliere snelheden met meerdere personen rijden.”

De eerste helft van de race reed het TU/e-team met twee personen en een gemiddelde snelheid van tachtig kilometer per uur. Ter vergelijking: een Toyota Prius rijdt op eenzelfde acculading van gelijke grootte zo’n zestig kilometer met lagere snelheden.

Op dit moment gaat Solar Team Eindhoven nek-aan-nek met team Kogaguin uit Japan. De Aziatische concurrenten passeerden de Eindhovense zonnewagen op de eerste dag, toen Stella Lux kort aan de kant stond wegens een technisch mankement. Het team benadrukt dat de Japanners met name een voorsprong op snelheid hebben, "in het totaalklassement spant het erom".

De tweede etappe van vijftienhonderd kilometer wordt in de nacht van dinsdag op woensdag (Nederlandse tijd) gestart. Het team verwacht vrijdag vroeg in de ochtend te finishen in Adelaide. Op zondag 25 oktober weten de TU/e-studenten of zij de titel 'wereldkampioen gezinsauto op zonne-energie' prolongeren.

Ook de zonnewagenteams uit Twente en Delft doen het vooralsnog goed tijdens de World Solar Challenge; ze rijden op dit moment voorop in de Challenger-klasse, de categorie waarin teams rijden om enkel de snelste tijd.

Volg de deelnemers aan de World Solar Challenge via de car tracker; hou voor meer foto's de Flickr-stream van het Eindhovense team in de gaten. Alle via Cursor verschenen artikelen over Solar Team Eindhoven vind je hier.

Bron: Persteam TU/e