Duizend kilometer op één acculading met Stella Lux

Solar Team Eindhoven wil met Stella Lux duizend kilometer gaan rijden op één acculading. Met deze wereldrecordpoging, begin december in Texas, hopen de Eindhovense studenten de eerdere prestatie van hun Australische collega’s (vijfhonderd kilometer op één lading) te overtreffen.

Ze hádden natuurlijk allemaal weer enkel aan de studie kunnen gaan na het volbrengen van de World Solar Challenge vorig jaar oktober, erkent Tom Selten van ‘team 2015’ met een lach. Maar het succes en de potentie van hun zonnegezinswagen Stella Lux houden een groot deel van de ploeg nog altijd in hun greep. “We willen de handen nog één keer flink uit de mouwen steken.” En dus zijn de TU/e’ers momenteel volop bezig met de voorbereidingen voor een volgend groot evenement: een recordpoging in het Amerikaanse Texas op 2 december.

Het project is door het team zelf geïnitieerd, waarbij de keuze voor de VS als toneel volgens Selten voor de hand lag: “Elektrisch rijden is in Amerika echt heel groot aan het worden, onder meer dankzij Tesla, maar ook door Chevrolet dat binnenkort met een nieuw model auto op de markt komt. Wij willen daar laten zien dat een paar Nederlandse studenten een gezinsauto hebben gebouwd die duizend kilometer op één lading kan rijden - terwijl de meeste consumentenauto’s nu niet verder komen dan drie- tot vierhonderd kilometer.”

Het Australische solarteam Sunswift zette twee jaar terug al een record door vijfhonderd kilometer te rijden op één lading, vertelt Selten. “Dankzij de World Solar Challenge kennen wij onze auto qua energie-efficiëntie natuurlijk heel goed en we hebben uitgerekend dat we twee keer zo ver moeten kunnen rijden.”

Vorig jaar liet het Eindhovense team tijdens de race in Australië al zien waartoe Stella Lux in staat is, door vijftienhonderd kilometer op één acculading te rijden. Maar, zo benadrukt Selten: “Die afstand hebben we verspreid over drie dagen afgelegd, terwijl het zonnepaneel op het dak tegelijkertijd óók energie opleverde. In Texas rijden we puur op onze batterij én aan één stuk door, met alleen korte stops om van bestuurder te wisselen.”

Zeventig rondes

De FIA (“de FIFA van de autosport”) hielp Solar Team Eindhoven een geschikt parcours te vinden. De recordpoging vindt op 2 december plaats op de Uvalde Proving Groundsin Texas, een veertien kilometer lang testcircuit waarop straks een kleine zeventig rondes moeten worden gemaakt. Daarbij wil het team geen flauwe dertig kilometer per uur gaan sukkelen, maar een realistische snelheid van gemiddeld tachtig tot wellicht wel honderdtwintig kilometer per uur gaan rijden, “zoals een normale auto”.

Om de scherpte erin te houden, moet regelmatig worden gewisseld van chauffeur. De Eindhovense studenten kruipen niet zelf achter het stuur; voor de bestuurders tijdens de recordpoging is een speciale FIA-licentie vereist “en die hebben wij niet”. Ook moest de auto, om te voldoen aan alle regels van de internationale autofederatie, op een aantal vlakken worden aangepast. Zo moesten onder meer extra veiligheidsmaatregelen worden getroffen, waaronder het installeren van een vijfpuntsgordel voor de bestuurder.

Stella Lux gaat dit weekend al de container in en via de boot op weg naar Amerika. Daar doet ze eerst een grote beurs in Orlando aan, waar Solar Team Eindhoven zich presenteert samen met één van zijn sponsoren. Vier teamleden vertegenwoordigen daar de TU/e; later haken nog eens tien mensen aan voor de recordpoging in Texas, vertelt Selten.

De financiën voor de trip en recordpoging zijn volgens Selten voor zo'n zeventig procent rond, met dank aan sponsoren als de TU/e, bedrijven NXP en ETF en de High Tech Campus. “Andere geïnteresseerden mogen zich zeker nog melden.”

Hoeveel geld het team precies nodig heeft, vindt hij moeilijk te zeggen, mede omdat veel gesponsord wordt 'in natura'. Maar, zo zegt hij: “Het gaat om een fors bedrag. De vliegtickets voor alle teamleden, de accommodaties, huurauto's, de aanvraagkosten voor de recordpoging, de huur van het circuit - dat moeten we allemaal zelf regelen. Je krijgt zo'n wereldrecord niet voor niks”.