TU/e zakt flink in Times-ranking

TU/e zakt fors in Times-ranking

De TU/e is de grootste Nederlandse verliezer in de universiteitenranking van het Britse tijdschrift Times Higher Education. De TU/e zakt 32 plaatsen en staat op de 176ste plek. Op Leiden en de Vrije Universiteit na stegen alle andere Nederlandse universiteiten juist. Er staan weer twaalf universiteiten in de top-200, met Wageningen Universiteit zelfs in de top-50.

De TU/e zakt in de invloedrijke Times-ranking ondanks dat de totaalscore van de universiteit gelijk is aan die van vorig jaar. In de categorie 'citatie-impact' werd zelfs een flinke winst geboekt (van 57,3 naar 70,7), maar vooral de reputatiescores op het gebied van onderzoek en onderwijs zijn ten opzichte van de afgelopen jaren flink gedaald (respectievelijk van 15 naar 11,4 en van 15 naar 9). Ook het percentage dat wordt toegekend voor inkomsten uit samenwerking met het bedrijfsleven, daalde opvallend sinds vorig jaar (van 99,9 naar 57,3). Maar dat getal telt nauwelijks mee voor de totaalscore.

Of de stijgers in de ranglijst hun nieuwe positie volledig aan zichzelf te danken hebben, staat overigens nog te bezien. De berekeningsmethode is dit jaar enigszins aangepast. “Dit heeft geleid tot opvallende veranderingen in de positie van sommige instellingen die niet alleen maar aan hun prestaties kunnen worden toegeschreven”, aldus de makers van de ranglijst. Die uitspraak lijkt dus ook op de TU/e van toepassing.

De ranglijst keek dit keer onder meer naar een groter aantal publicaties: meer dan elf miljoen, tegen zes miljoen vorig jaar. Ook zijn er iets meer citaties geteld: geen 50, maar 51 miljoen. Volgens de Times Higher zijn hierdoor betere analyses mogelijk dan voorheen. Daarnaast is ook het aantal beoordeelde universiteiten ten opzichte van vorig jaar verdubbeld van vierhonderd naar achthonderd.

Na een lichte terugval vorig jaar scoort Nederland weer hoog in de invloedrijke Times-ranking. Na de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland heeft Nederland de meeste universiteiten in de top-200. De redactie van THE noemt die prestatie indrukwekkend voor het kleine Nederland: “It punches well above its weight.

Behalve de TU/e dalen binnen Nederland alleen de Universiteit Leiden, drie jaar lang de Nederlandse nummer één en de Vrije Universiteit. Vrijwel alle andere universiteiten boeken flinke winst in vergelijking met vorig jaar. Wageningen stoot Leiden van de troon. Met haar gedeelde 47ste plaats staat er voor het eerst sinds 2009 weer een Nederlandse universiteit in de top-vijftig.

De top van de ranking wordt nog altijd gedomineerd door de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar voor het eerst in tien jaar moeten ze nu een universiteit uit een ander land tussen zich dulden: de technische universiteit van Zürich (Zwitserland) staat op plaats negen. Bovenaan staat net als vorig jaar het California Institute of Technology.

Duitsland maakt dit jaar een indrukwekkende sprong. Het had in 2013 nog maar tien universiteiten in de top-200, vorig jaar waren het er twaalf en nu maar liefst twintig.