
- Onderzoek
- 19/04/2016
3TU-drone biedt hulp bij rampen
Over een jaar moet ie vliegen, het onbemande vliegtuig dat Wings for Aid momenteel ontwikkelt om hulpgoederen te leveren in rampgebieden. De drie technische universiteiten werken hierbij intensief samen. Op uitnodiging van het comité Technology for Global Development geeft Mark Cox, onderzoeker bij het TU/e Innovation Lab, hierover donderdag een lunchlezing.
Hulpgoederen in rampgebieden op de juiste plek afleveren kan het beste met Unmanned Aerial Vehicles, in de volksmond drones genoemd. Daarmee kun je water, medicijnen, voedsel en dekens rondbrengen in landschappen vol rotsen. Het is belangrijk dat de drone níet landt, maar na het droppen van de pakketten weer terugvliegt voor een nieuwe lading. Een afstand van een paar honderd kilometer moet haalbaar zijn, een lading van een paar honderd kilo draagbaar. Denk daarbij aan een vliegtuig met een spanwijdte van zes meter.
Zo’n drone is organisatie Wings for Aid nu aan het ontwikkelen. Initiatiefnemer en ondernemer Barry Koperberg kreeg de koppen van de drie technische universiteiten bij elkaar, onder anderen in de persoon van Mark Cox van het TU/e Innovation Lab, die vanuit Bouwkunde jarenlang samenwerkte met hulporganisaties als het Rode Kruis en UNHCR. Cox: “Bij dit project valt een puzzel in elkaar. We hebben een netwerk en de technische kennis, en Wings for Aid geeft de kans iets moois te ontwikkelen. Ik zie het als een echt 3TU-project.”
Het onderdeel waarop Eindhoven focust, is de dropping van de goederen die op het juiste moment zonder brokken moeten neerkomen. Delft richt zich op de veiligheid en betrouwbaarheid van het ontwerp, Twente zet haar ervaring in vrachttransport in. “Het is een heel complex verhaal. De innovatie is niet dat er drones worden gebruikt. Het bijzondere is dat er in de ontwikkelfase al partners van de drie TU’s samenwerken met ieder hun expertise. We komen al maanden wekelijks bij elkaar.”
Ondernemer Koperberg wist met zijn netwerk in de politiek de Tweede Kamer zover te krijgen een wet goed te keuren waardoor Wings for Aid op anderhalf miljoen euro steun mag rekenen. Eind april verwacht Cox de goedkeuring voor de subsidieaanvraag. “Oer twaalf maanden moet het eerste prototype vliegen. In april 2017 willen we testvluchten maken, ergens op een militair vliegveld in Nederland. Dan laten we zien dat het idee dat we samen bedachten, goed werkt.”
Mark Cox vertelt donderdag 21 april van 12.45 tot 13.30 uur over Wings for Aid in het Energyforum in MetaForum.
Discussie