De URE11, afgelopen in actie op de Duitse Hockenheimring. Foto | FSG 2016

Geplaagd URE oogst lof in Duitsland

Twee weken voor het evenement op de Duitse Hockenheimring had het team van University Racing Eindhoven (URE) nog het volste vertrouwen in een goede afloop. Tijdens de wedstrijd in Engeland medio juli was men met de URE11 op weg naar een topklassering tot het moment dat er problemen ontstonden met het gaspedaal. Maar gezien alle tegenslag is het überhaupt al een prestatie dat men zaterdag 13 augustus present is in Duitsland.

Het is zaterdag vroeg opstaan voor de sponsoren die zich hebben opgegeven voor de trip: de voor hen geregelde bus vertrekt stipt om zes uur 's ochtends richting de Hockenheimring. Eenmaal aangekomen zijn ze nog precies op tijd om live de acceleratieproef te kunnen bijwonen. Hierbij treden bij de elektrische racewagen van het Eindhovense team helaas problemen op, waardoor er geen maximaal resultaat in zit. Als de groep zich meldt bij de werkplaats heerst er een wat bedrukte stemming.

Tussen de wedstrijd op het circuit van Silverstone in Engeland, die medio juli plaatsvond, en die in Duitsland had het team nog een flink aantal testdagen ingepland om de auto optimaal af te stellen. Uit de tests bleek dat er grote stappen waren gezet.

Echter, juist aan het einde van zo’n testdag ging het mis: de temperatuur van één van de batterijcellen schoot omhoog en zette het hele accupakket in vuur en vlam. Vervolgens begon een race tegen de klok, waarbij het team er in slaagde een accupakket te bouwen in een tijdsbestek van twee weken. Normaal staan daar in totaal drie maanden voor.

De partners van het team begrijpen de teleurstelling, maar zijn ook vooral trots dat het team er toch staat. Bovendien is het voor de meesten ook de eerste keer dat ze het evenement bezoeken en de auto in actie kunnen zien. Meer dan honderd auto’s en het professionalisme binnen de organisatie van de race maakt grote indruk.

Dit valt echter in het niet bij de teamspirit en behulpzaamheid binnen het paddock, zo vindt ook Paulette Kreté van URE-partner XYZ-imaging: “Ik ben enorm verbaasd over de omvang en de internationale status van de competitie. Extra bijzonder is dan ook de collegialiteit tussen de teams. Als het ene team iets overkomt staat het andere klaar om de helpende hand te bieden.”

Na de acceleratieproef en de rondleiding in de pits is de autocross - een snelle ronde over een afgezet parcours - de afsluiter van de dag. Inmiddels blijkt dat de korte voorbereidingstijd met de nieuwe batterij het team op meerdere fronten parten speelt. Men neemt daarom geen risico's om verdere schade te voorkomen.

Uiteindelijk weet de URE11 nog heel wat concurrenten achter zich te houden en vier succesvolle runs te voltooien. Opmerkelijk is ook de steun vanuit de andere teams die op de tribune hebben plaatsgenomen wanneer de oranje bolide wegrijdt. Het ongeluk met het accupakket en het herstel van het team is niet onopgemerkt gebleven.

Na de evenementen is het tijd voor de partners op aan te schuiven bij het avondeten. Dit weekend was de olympische gedachte 'meedoen is belangrijker dan winnen' duidelijk meer van toepassing dan het team gewild had. Maar desalniettemin geldt unaniem voor de partners dat ze een hele mooie indruk hebben gekregen van het evenement en waar het team het hele jaar zo hard aan werkt.

Mia Jelsma, coördinator Strategic Area Smart Mobility, prijst het initiatief dan ook van harte aan: “Dit moeten ze zeker blijven doen. Je weet pas wat het inhoudt als je er bij bent geweest, dan begint het echt te leven”.

URE eindigt het weekend als tweeëntwintigste na slechts in twee van de vijf dynamische proeven uitslagen te hebben genoteerd. Karlsruhe is de winnaar van het Formula Student Germany en het team van Delft eindigt als tweede.

Over anderhalve week vertrekt URE alweer richting Spanje om daar aan het derde en laatste evenement van deze zomer deel te nemen. In de tussentijd zal het team zich voornamelijk richten op het uitvoeren van onderhoud en optimaliseren van de aandrijving.