URE laat race Oostenrijk schieten na brand accupakket

URE in race tegen de klok na brand accupakket

University Racing Eindhoven (URE) moet de aankomende Formula Student-race in Oostenrijk laten schieten. Maandagavond brandde het complete accupakket van de elektrische racewagen van het TU/e-team af. Momentum, het onderkomen van de automotiveteams op de campus, werd vanwege de vrijkomende dampen korte tijd ontruimd. Niemand raakte gewond.

URE had maandag naar eigen zeggen een succesvolle testdag gehad met zijn URE11 (ter voorbereiding op de aankomende races in Oostenrijk, Duitsland en Spanje) toen zich rond half tien 's avonds een kleine ramp voltrok. Sneller dan het monitoringsysteem kon signaleren, steeg de temperatuur in één van de cellen van het accupakket tijdens het opladen in luttele seconden naar enorme hoogte.

Rookontwikkeling was het gevolg, waarop de hele batterij-unit onmiddellijk naar buiten is geduwd, aldus het team. Daar was er vervolgens geen redden meer aan, ook niet voor de TU/e-brandweer. “Het complete batterijpakket brandde af. Gelukkig raakte niemand gewond”, aldus URE. Volgens de brandweer is het smeulende pakket buiten in de grond ingegraven om het 'na-walmen' te stoppen.

Direct gevolg is dat URE, zonder accupakket, niet kan deelnemen aan de aankomende Formula Student-competitie in Oostenrijk, die 1 augustus start. Het raceteam heeft “helaas onvoldoende financiële middelen” om een complete reservebatterij te hebben liggen, laat teammanager Oscar Meijer weten. Maar, zo verzekeren de studenten op Facebook: “We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat we in Duitsland, op 9 augustus, wél aan de start kunnen verschijnen”. En daarvoor is de ploeg volgens Meijer “honderd procent gemotiveerd”.

Wel kan het daarbij naar eigen zeggen alle hulp gebruiken, in de vorm van batterijcellen om een nieuwe batterij-unit te kunnen maken. Het gaat om cellen van het type Hongkong Mingda Industrial Co., Ltd - Electric Power - EP9050148HP. Wie kan helpen, wordt verzocht contact op te nemen. Meijer laat weten dankbaar te zijn voor de steun die het team via allerlei kanalen al heeft gekregen.