Vier op een rij bij verticaal twister. Foto | Bart van Overbeeke

Exotische sportvarianten domineren Van Lint Sportweek

Op het Studentensportcentrum vindt deze week de Van Lint Sportweek plaats. Dinsdagavond ging Cursor er een kijkje nemen en zag dat het reguliere zaalvoetbal en basketbal was ingeruild voor tsjoekbal, in het zwembad werd een robbertje kanopolo uitgevochten en de boulderwand was omgebouwd tot een arena waar de verticale variant van Twister gespeeld kon worden.

Aan een uitleg van de regels voor het tsjoekbal zullen we ons niet eens wagen. Laten we het er slechts op houden dat in vergelijking hiermee de regels voor cricket qua duidelijkheid een verademing zijn.

Bij verticaal twisteren kan iedereen zich wel wat voorstellen. Het wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd door de Eindhovense Studenten Alpen Club (ESAC). De boulderwand is voor de gelegenheid omgetoverd tot een twistermuur; alle grepen zijn opnieuw over de muur verdeeld, zo dat het precies overeenkomt met het patroon van een ‘normaal’ twister-kleed. Twee teams van vier nemen het tegen elkaar op, waarbij het de uitdaging is om zo lang mogelijk aan de muur te blijven hangen terwijl de juiste grepen worden gepakt.

Bram van Kasteren, lid van ESAC, vertelt dat er zelfs speciaal een app is ontwikkeld die de ledemaat- en kleurcombinaties genereert, met wat extra opdrachten (‘linkerhand in de lucht’). Dit, om het nog ietsjes spannender te maken. Wat de deelnemers er van vinden? Als je de mannen van Eindhovense Studenten Turnvereniging Suca moet geloven is het een makkie om een kwartier aan de muur te blijven hangen. Maar direct na hen komt er een groep die al gigantisch moet worstelen om überhaupt óp de muur te komen.

In het zwembad organiseert  kanovereniging ESKV Okawa wedstrijden ‘kanopolo’. Hierbij nemen twee teams van ieder vier kano’s het tegen elkaar op om de bal in het goal van de tegenstander te gooien. De grootste uitdaging lijkt het om overeind te blijven, waarbij het ‘ik kan nog wel net bij die bal’-syndroom de cruciale factor is. Chiel Ton, lid van Okawa, vertelt dat het leuk is om te zien hoe al die ‘buitenstaanders’ zich proberen te redden in een kano. Zelf speelt de kanovereniging het spel al jaren tijdens de trainingen ter ontspanning.

Tot aan de kerstvakantie zal het hele sportcentrum gevuld met de meest exotische sporten. De teams die meedoen zijn van een divers pluimage; iedere sport- en studievereniging heeft wel een team rondlopen, maar ook studentenhuizen doen mee. Als we op zoek gaan naar team ‘HenK’, komen we er achter dat dat het team is dat al de hele avond in roze badjassen rondbanjert. Welke sport vonden zij het nu het interessantst? “Tot nu toe bier drinken”, klinkt het uit dit rozige collectief, “want echt gesport hebben we vandaag nog niet.”

De activiteiten van de Van Lint Sportweek lopen nog door tot en met donderdag 22 december. Het ESSF organiseert vanavond, 21 december, het liefdadigheidsevenement ‘Muscles for SMA’. Dit ter ere van het 60-jarig bestaan van de TU/e. Het is een toernooi waarbij je op een surfplank en bewapend met een gummystick, je tegenstander om moet zien te krijgen. Deelname kost twee euro en de volledige opbrengst gaat naar de bestrijding van de spierziekte MSA. Inschrijven kan op locatie nog tot 18.30 uur.