Alain Starke. Foto | Bart van Overbeeke

Ask Alain | Waarom is het Paviljoen nooit gesloopt?

Heb jij ook een vraag die verrast dient te worden met een antwoord? Is je huisbaas incontinent, snap je niet waarom Vertigo groen is of loop je ergens anders tegenaan in je TU/e-bestaan? Just Ask Alain! Deze keer: waarom is het Paviljoen nooit gesloopt?

De Kwestie:

Beste Alain,

Nu het ‘tijdelijke’ Paviljoen onderhand 51 jaar oud is geworden, begin ik mij (zoals ieder ander) af te vragen: waarom is het Paviljoen nooit gesloopt?

Met vriendelijke groet,

Casper

Het antwoord:

Beste Casper,

Dit jaar viert de TU/e haar 60ste verjaardag, een respectabele leeftijd. Tussen al het ‘dream and dare’ zouden we er allemaal goed aan doen om even bij het Paviljoen langs te wippen; dit was namelijk het eerste gebouw dat op de TU/e-campus gerealiseerd werd. Hoewel het aanvankelijk slechts een noodgebouwtje was - volgens architect Sam van Embden werd bij de inrichting “de grootste soberheid betracht” -, is het Paviljoen meer dan een doekje voor het bloeden gebleken.

Erg sympathiek, Casper, dat je de jonge uitstraling van het Paviljoen op waarde schat, maar het heeft toch echt meer levensjaren achter de rug. De bouw van TU/e’s architectuur-parel begon in 1956 en moest de tijd overbruggen tot de oplevering van Potentiaal en het Hoofdgebouw in 1963. De TU/e had ook andere tijdelijke onderkomens: er werden colleges gegeven in het oude postkantoor naast het station (waar nu het studentenhotel komt), alsmede op de zolder van Scholengemeenschap Augustinianum, mijn oude middelbare school (NB: het Lorentz is stom).

Het Paviljoen was het oogappeltje onder de lelijke eendjes. Niet alleen kreeg het op 19 september 1957 koninklijk bezoek, toen koningin Juliana en prins Bernhard de Technische Hogeschool Eindhoven officieel openden, ook werd het pand meerdere keren uitgebreid omdat de studentenaantallen in 1960 een stuk hoger waren dan verwacht met zo’n duizend inschrijvingen.

Het originele gebouwtje was niet zo groot als het gangenstelsel van vandaag de dag. Het stuk dat in 1957 werd opgeleverd, bestond uit de gangen die je links en rechts ziet als je het Paviljoen binnenkomt, plus de eerste vertakkingen. Door de groei van de studentenpopulatie werd datzelfde jaar begonnen aan uitbreidingen. Zo werd onder andere Paviljoen Q gebouwd, het deel tussen Paviljoen en Connector dat tegenwoordig een parkeerplaats en community garden is.

In de tweede bouwronde van de TU/e (1965-1974) was er weliswaar de intentie om het Paviljoen te slopen, maar dit werd uitgesteld wegens een onverwachte toename in de studentenaantallen. Uiteindelijk werden de bestaande gangen zelfs aan de noordkant uitgebreid, zodat Bouwkunde er kon worden gehuisvest. Dit deel, Paviljoen NP, was een bouwkundig atelier en is tegenwoordig ook bekend als tentamenlocatie ‘Paviljoen Study Hub’ en de TUimelaar, het kinderdagverblijf.

Tot dusver was het dus bittere noodzaak om aan het noodgebouw vast te houden, Casper. Natuurlijk was het Paviljoen een doorn in het oog van menig College van Bestuur en wilde men Pav’s Labyrinth het liefst zo snel mogelijk opblazen. Het traject naar de beslissing om in 2017 of 2018 de inwoners van het Paviljoen naar het Hoofdgebouw te verhuizen, is echter nog langer dan je denkt.

Al aan het eind van de 20ste eeuw werd veelvuldig gesproken over het verhuizen van de faculteit ‘Technologie Management’ naar het Hoofdgebouw. Zo was er in 1998 een masterplan voor de TU/e-huisvesting, waarin men onder andere ook T-hoog zou transformeren in Vertigo en het Hoofdgebouw zou renoveren. Wegens geldgebrek kwam het echter nooit zover en klagen Limburgers vandaag de dag nog altijd over de lange looptijd van het station naar het Paviljoen.

Gaat Campus 2020 er dan voor zorgen dat het Paviljoen gesloopt wordt na 2018? Nu er weer ruimtegebrek op de campus is, zou je ervoor kunnen pleiten om het open te houden, want de colleges kunnen immers niet meer op het TeMa-veld gegeven worden.

Bovendien wil niet iedereen van het Paviljoen af. Zo onderzocht in 2010 de stichting Wederopbouwerfgoed Eindhoven al eens de mogelijkheden om aan het prefab-gangengedrocht de monumentenstatus toe te kennen. Toch vermoed ik dat het CvB het Paviljoen het liefste met zoveel nitroglycerine zou willen opblazen dat de kernproeven van Kim-Jong Un erbij verbleken.

Dus, om jouw vraag concreet te beantwoorden Casper: waarom is het Paviljoen nooit gesloopt? Nou, succesvolle studentenaantallen zijn één oorzaak, maar bouwplannen zonder realistische begroting en voldoende flexibiliteit lijken een goede tweede te zijn. Wat dat betreft is het Paviljoen is geen nostalgische herinnering, maar een litteken op het gezicht van TU/e’s huisvestingsbeleid.

Met vriendelijke groet,

Alain