Muziek op de Dommel, editie 2015. Foto | Maarten van den Beemt

Te kort dag om muziekfestival al energiepositief te maken

Muziek op de Dommel, het tweedaagse klassieke muziekfestival op het TU/e-terrein, zal dit jaar nog niet op energiepositieve leest geschoeid zijn. Volgens festivaldirecteur Erik de Jong was het qua planning te kort dag om alles rond te krijgen en bleek ook dat een omgevingsvergunning noodzakelijk was in plaats van de voorziene evenementenvergunning. De plannen worden dit jaar al wel gepresenteerd.

Begin maart berichtte Cursor nog over de ambitieuze plannen van de organisatoren van het festival. De zevende editie van Muziek op de Dommel, die plaatsvindt op 4 en 5 juni, zou het eerste energiepositieve festival ter wereld worden. “Dat is toch te vroeg”, zegt directeur Erik de Jong nu. “Qua budget waren we rond, maar de bouwplanning was te krap om verantwoord door te kunnen gaan. Bij onvoorziene tegenslagen zou er geen ruimte meer zijn om te schuiven.”

De plannen voorzien onder meer in het plaatsen van twee paviljoens die de energie zouden opwekken die nodig is voor het festival. Het ene is het Kinegrity Paviljoen, een energieopwekkende dakconstructie die twee alumni van Bouwkunde in 2014 hebben ontworpen. Daarnaast komt er een paviljoen met op het dak zonnecellen op dunne folie.

Die opzet is nu doorgeschoven naar de editie van 2017, zegt De Jong. “We zullen dit jaar voor onze energie al wel aansluiten op het netwerk van de universiteit, waardoor we geen gebruik meer hoeven te maken van aggregaten. Dat alleen al is een goede oefening voor komend jaar, wanneer we onze zelf-opgewekte energie aan het net gaan leveren. We zijn dan ook af van het gebrom van die apparaten, dat nu soms zachtjes meedreunt over de boxen. Een extra voordeel is dat we komend jaar voorafgaand aan het festival al kunnen compenseren, in plaats van achteraf."

Volgens De Jong blijven de sponsoren ook voor komend jaar aangehaakt en is er nu meer tijd om alles goed op poten te zetten en om erover te communiceren. “We willen ook kijken of we straks de opslag van energie, vaak het probleem bij het opwekken van duurzame energie, zichtbaar kunnen maken op het festivalterrein. Denk daarbij aan het plaatsen van accu’s of grote batterijpakketten. Dan zie je direct de link tussen opwekken en aanleveren.”

Wel nieuw dit jaar is de expositie Rabo Kunst op de Dommel, waarvoor op tien plaatsen aan de oevers van de Dommel de energie van de Eindhovense stadsrivier hoorbaar, voelbaar, tastbaar en speelbaar gemaakt zal worden. Die expositie gaat van start bij de opening van de Dutch Technology Week op 22 mei en loopt door tot en met 5 juni.