STORM maakt plaats voor iGEM in Momentum

Als STORM Eindhoven zoetjesaan zijn werkplaats en kantoorruimte in Momentum opruimt, kan studententeam iGEM daar voorlopig onderdak vinden. Dat is het plan van Mia Jelsma, coördinator van de TU/e-studententeams. Alle elf hebben ze dan een plek, of weten ze waar ze aan toe zijn.

In Momentum, een voormalig Fontys-gebouw aan de oostzijde van de TU/e-campus, zitten nu zes studententeams en “dat is best krap, als ze allemaal tegelijk aan het werk zijn”. Mia Jelsma somt op: “Solar Team Eindhoven heeft er binnenkort drie zonnewagens staan, TU/ecomotive bouwt aan stadsauto Lina, University Racing Eindhoven heeft er elektrische racewagens, het ATeam maakt een Toyota Prius autonoom en Blue Jay knutselt er aan huisdrones.”

STORM is klaar met zijn wereldreis, maar gebruikt de ruimte in Momentum nog. “Dat is voor onderhoud en omdat we nog presentaties geven. Ook komen er nog partners op bezoek”, zegt woordvoerder Maartje Verhoek. “We gaan inderdaad opruimen en denken volgend collegejaar weg te zijn. We hebben dan nog wel ruimte nodig voor twee motorfietsen.”

Tom de Greef, begeleider van team iGEM, vindt het fijn dat er ruimte in Momentum wordt gecreëerd, maar ideaal is het niet. “De ruimte die iGEM in Ceres had, is nu gevuld met aoi’s, dus we hebben snel iets nodig. Maar onze studenten doen experimenten in laboratoria in Helix. In de toekomst zou het daarom beter zijn om in de Innovation Space in Matrix te zitten. Dan is het niet zo ver naar de werkruimte.”

In het voorjaar van 2018 zal de Innovation Space ingericht worden. Dan gaat onder andere Blue Jay ernaartoe, evenals studententeam VirTUe dat er een ecologisch huis gaat ontwikkelen. Jelsma hoopt dat hun slimme testwoning een plekje op de campus krijgt waarmee zij mogelijk hun eigen ruimte scheppen. Op dit moment is VirTUe aan het werk op verschillende plekken in Vertigo.

Tech United zit en blijft in Gemini. Jelsma: “Daar is ook het veld voor de voetbalrobots.” Team FAST, dat een bus met mierenzuurmotor bouwt, heeft zijn kantoor in het Multimediapaviljoen en zijn werkplaats op de Automotive Campus in Helmond. Ook studententeam InMotion werkt daar. Deze club bouwt een elektrische racewagen.

Hoewel Jelsma de voordelen van de Helmondse locatie ziet - “veel ruimte en contact met de gemeente, die zelfs een van de sponsoren van InMotion is” -, heeft ze toch graag de studententeams op de eigen campus. “Het is mooi wanneer de teams duidelijk zichtbaar zijn voor alle TU/e’ers. Bovendien kunnen zij ook veel van elkaar leren. Die kruisbestuiving is waardevol.”