Emiel Hensen. Foto | Bart van Overbeeke

Emiel Hensen nieuwe decaan Scheikundige Technologie

Emiel Hensen wordt per 1 oktober decaan van TU/e-faculteit Scheikundige Technologie (ST). Hensen (1971) is hoogleraar Anorganische Chemie en Katalyse en onderzoekt nieuwe katalysatoren voor een duurzamere chemische industrie en samenleving. Hij volgt Jaap Schouten op na diens benoeming tot voorzitter van het nieuwe NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen.

Emiel Hensen studeerde in 1994 af in de Chemische Technologie aan de TU/e en promoveerde bij Rutger van Santen aan dezelfde faculteit in 2000. Hij vervolgde zijn wetenschappelijke loopbaan aan de Universiteit van Amsterdam en keerde in 2001 terug in Eindhoven als wetenschappelijk staflid. In 2009 werd hij benoemd tot fulltime hoogleraar.

Hensen is blij en vereerd met zijn benoeming tot decaan en kijkt met ambitie naar zijn nieuwe rol als decaan. ST telt twee NWO Zwaartekrachtprogramma’s en dat biedt volgens hem mogelijkheden om tot de absolute wereldtop door te stoten. Uitdagingen wachten de faculteit voldoende, stelt Hensen. Hij pleit voor een vernieuwing en versterking van het wetenschappelijke profiel van de faculteit. Hij wil dit onder meer bereiken door nieuwe onderzoeksgebieden te verkennen en het aantrekken van extra wetenschappelijk talent. Ook moet de faculteit zich versterken met meer vrouwelijke toppers.

Hensen ziet het ook als zijn missie om de onderzoeksfinanciering van ST op peil te houden en de internationalisering van de studieprogramma’s door te zetten. “De twee onderzoekszwaartepunten van de faculteit zijn verenigd in een hoog aangeschreven opleiding, die daarmee een unieke signatuur in Nederland heeft. Door vanaf september 2017 over te schakelen op een volledig Engelstalig onderwijsprogramma zal naast onze master ook de bacheloropleiding aantrekkelijk zijn voor internationale studenten.”

Zijn eigen onderzoek richt zich op het begrip, modellering en ontwikkeling van katalysatoren – materialen die chemische reacties versnellen, zonder daarbij verbruikt te worden. Het belang van katalysatoren voor onze samenleving is volgens Hensen nauwelijks te onderschatten. Niet alleen kan de chemische industrie niet zonder, ze zijn cruciaal om de overstap te maken van fossiele brandstoffen naar duurzame grondstoffen en processen zoals biomassa. “De belangrijkste barrières voor het gebruik van biomassa, zijn katalytische barrières.”

Voor zijn onderzoek kreeg Hensen zowel de Veni-, de Vidi- als de Vici-subsidie en ook een Top-subsidie van NWO. Daarnaast is hij coördinator van en deelnemer aan diverse Europese onderzoeksprogramma’s en principal investigator in het zwaartekrachtprogramma Multiscale Catalytic Energy Conversion. Hensen was al 22 keer promotor en is auteur van meer dan 300 wetenschappelijke publicaties.

Bron: Persteam TU/e