TU/e en Philips maken GLOW-gangers ‘medeplichtig’

Het publiek medeplichtig maken aan de schoonheid van de kunst. Daarop zetten het TU/e Intelligent Lighting Institute en Philips Lighting Research in met ‘Moving Light’, een groot interactief lichtkunstwerk dat vanaf eind volgende week te zien is tijdens GLOW. Bezoekers creëren er met hun bewegingen een gezamenlijk lichtspel. Ook de TU/e-schoorsteen wordt aangelicht.

Zo’n vijfendertig lichtkunstwerken zijn van 11 tot en met 18 november verspreid door de Eindhovense binnenstad te zien. De TU/e is met name betrokken bij Moving Light, te zien bij het Student Hotel. Ontwerper Philip Ross, eigenaar van de gelijknamige designstudio en eerder gepromoveerd en werkzaam aan de TU/e, werkt voor het project samen met mensen van de universiteit en Philips.

Enthousiast vertelt Ross over het kunstwerk, een installatie van maar liefst zes meter hoog, zes meter breed en drieëntwintig meter lang waar GLOW-gangers zich doorheen kunnen bewegen. Boven hen hangt een geometrische figuur - bestaand uit 112 led-strips met in totaal 3.360 meerkleurige leds - die op verschillende manieren oplicht wanneer mensen bijvoorbeeld springen of anderszins opvallend bewegen. “Zo kunnen bezoekers door zelf te bewegen samen een lichtcompositie maken.”

Het lichtobject heeft de vorm van een zogeheten tesseract of hyperkubus. Een tesseract is volgens de beschrijving op de site ‘een manier om in drie dimensies een vierdimensionale kubus uit te beelden. Toeschouwers kunnen het licht met hun eigen bewegingen in vier dimensies rondsturen’.

Wetenschappelijke inzichten

Het gaat de makers niet alleen om het neerzetten van een fraai schouwspel tijdens GLOW; ze hopen met Moving Light tevens meer te weten te komen over wat mensen - letterlijk - beweegt onder invloed van licht. Zo ontwikkelde ontwerper Ross voor een eerdere editie van GLOW, samen met Indre Kalinauskaite van het TU/e Intelligent Lighting Institute, de installatie ‘Lux Agitat Molem’: een dynamische lichtstraat met subtiel wisselende vormen en accenten.

Veel bezoekers gingen volgens Ross de interactie met het licht aan “of werden schijnbaar ongemerkt naar het licht toegetrokken”. Een vergelijkbaar lichtexperiment vond tijdens GLOW 2016 plaats in de markthal bij MetaForum. “Op beeldschermen waren toen ook live de eerste data-analyses te zien.” De vergaarde wetenschappelijke inzichten kunnen volgens hem weer worden gebruikt voor het realiseren van nieuwe lichttoepassingen in de praktijk.

Al teveel wil Ross niet prijsgeven over wat bezoekers straks met Moving Light gaan zien en ervaren, “dat zou een beetje een spoiler zijn”. De ontwerper verwacht dat tijdens GLOW steeds zo’n twintig bezoekers tegelijkertijd met het lichtkunstwerk kunnen spelen.

Bij Moving Light zijn acht mensen van Philips Lighting Research betrokken, aangevuld met vijf onderzoekers, drie student-assistenten en twee oud-studenten vanuit de TU/e. Ross is te spreken over hoe Eindhoven met GLOW niet alleen vermaarde internationale kunstenaars in de spotlight zet, maar ook een podium biedt aan ontwikkelingen van eigen bodem. “En het is mooi hoe het onderzoek van verschillende partijen daarin dan samenkomt.”

Schoorsteen

Tijdens GLOW wordt ook de schoorsteen op het TU/e-terrein, te zien vanaf een deel van de GLOW-route, aangelicht. ‘Sound in Lightwaves’ heet dit lichtkunstwerk van onder anderen lichtarchitect Har Hollands, waarvan de patronen gebaseerd zijn op het geluid van GLOW-bezoekers aan de andere kant van het spoor. Hiervoor wordt langs de Stationsweg een geluidscamera van Sorama, het bedrijf van TU/e-alumnus Rick Scholte, opgehangen. Zo creëren de lichtgolven op de schoorsteen een beeld van de geluiden op straat zevenhonderd meter verderop.

Het Eindhovense lichtkunstfestival wordt voor de derde keer afgesloten met de GLOW Run. Naar verwachting zo'n achttienhonderd lopers leggen hiervoor op zaterdagavond 18 november een parcours van zo’n zes kilometer af, startend in de ‘markthal’ op het TU/e-terrein. De run voert onder meer door de Catharinakerk vooraan op het Stratumseind. Klik hier om in te schrijven voor deze loop.