Jarig Simon Stevin zoekt Eindhovense braskampioen

Welke Eindhovense vereniging, jaarclub of dispuut brast het best? De hoogste tijd om dát eens te gaan uitmaken, vindt Simon Stevin. De jubilerende studievereniging van Werktuigbouwkunde houdt dinsdag 16 mei daarom Het Eerste Eindhovensche Brasgala, inclusief boksring op het Fluxveld.

Voor wie nieuw is in de studentikoze materie: verwacht geen indrukwekkende judo- of andere technieken bij het brassen, zegt lustrumcommissaris Kevin Looman van Simon Stevin: “Het is puur duwen en trekken, totdat een van de twee met de rug op de grond ligt. Dan heeft de ander gewonnen en drink je samen een biertje”. Soms is de strijd binnen een paar tellen beslist, maar een bras kan evengoed een paar minuten duren, totdat een van beiden zich uitgeteld gewonnen geeft.

Aan de eerste editie van het brasgala (waarvoor de inschrijving inmiddels gesloten is) doen zestien vertegenwoordigers van verschillende verenigingen mee, die een-op-een al duwend en trekkend het eregevecht aangaan. Sommige Eindhovense clubs brassen vaker dan andere, weet Looman, maar een overtuigende 'braskoning' heeft de stad volgens hem (nog) niet. Bij Simon Stevin wordt volgens hem overigens niet zo vaak gebrast, “eigenlijk alleen bij de constitutieborrel”.

Er hebben zich zowel vrouwen als mannen aangemeld voor het brasgala, vertelt Looman - en voor een strijd tussen de seksen geldt in elk geval één duidelijke regel: “Tegen een vrouw bras je met één hand. Als je als man met twee handen van een vrouw wint, heb je eigenlijk niks gewonnen”, zegt Looman onomwonden. En ja, met dergelijke regels én uitspraken kun je volgens hem anno 2017 best nog voor de dag komen.

Een goeie bras is bovenal een éérlijke bras, vindt de lustrumcommissaris: “Netjes, een-op-een, zonder dat iemand zich ermee bemoeit”. Op de Groene Loper kunnen deelnemers dinsdagavond in elk geval ongestoord hun gang gaan, het publiek kijkt toe van buiten de boksring. Aanmoedigen mag uiteraard wél; Simon Stevin mikt op zo’n tweehonderd enthousiaste toeschouwers.

Of met Het Eerste Eindhovensche Brasgala wellicht een nieuwe traditie geboren is? Looman sluit het niet uit: “Ik ga niks beloven, maar het zou kunnen”. Tijdens de avond onthult Simon Stevin tevens de locatie van zijn lustrumgala, dat begin volgend collegejaar plaatsvindt.

Simon Stevin opent zijn lustrumweek maandag 15 mei met een feest op de Groene Loper (gratis toegankelijk voor iedereen), met optredens van huisband de MAVO en faculteitsband de Newtonians. Verder staat onder andere een buitenfilm op het programma, op woensdagavond op hetzelfde lustrumterrein, in samenwerking met Studium Generale.

Het Eindhovensche Brasgala op dinsdag 16 mei begint om 20.00 uur op het Fluxveld.