Stemmen bij de discussiebijeenkomst. Foto | Bart van Overbeeke

Verhitte Mysterytour in tropische sfeer

Een verhit debat in de ochtend en een middag met tropische temperaturen kenmerkten de Mysterytour dit jaar. Tijdens dit tweejaarlijks uitje bespreken studenten, de CvB-leden, decanen, opleidingsdirecteuren en diensthoofden actuele onderwerpen en leren ze elkaar kennen. Dit jaar deed de tour Den Bosch en Heusden aan.

De ongerustheid die discussieleider en dean Lex Lemmens van tevoren had dat TU/e-studenten zich moeilijk zouden laten verleiden om achter de microfoon hun mening te verkondigen, blijkt dinsdagochtend totaal ongegrond. Tijdens het lagerhuisdebat in het Bossche kerkgebouw de Orangerie slagen de TU/e’ers er uitstekend in om elkaar met goed onderbouwde argumenten van repliek te dienen. Dat de onderwerpen dicht bij de leefwereld van de studenten staan (zij hadden de stellingen zelf ingezonden) hielp daar zeker bij.

Gemakkelijke onderwerpen zijn het niet. Moet de TU/e doorgroeien om aan de maatschappelijke vraag aan ingenieurs gehoor te geven, of moet men op de rem gaan staan? Moet je voor bepaalde opleidingen een numerus fixus instellen? Moet de TU/e alleen nog studenten toelaten die een 8 of hoger hebben?

Ook het aantrekken van meer internationale studenten ontpopt zich als een stekelige kwestie. Maar weinig studentenverenigingen kunnen zich vinden in de stelling dat minstens dertig procent van de leden internationaal moet zijn om nog steun van de TU/e te kunnen krijgen.

Voor de stelling ‘Liever één grote bar dan tien kleine’ lopen ook maar weinig studentbestuurders warm. Dat sommigen hun zegje in het Engels doen en anderen in het Nederlands is illustratief voor de discussie of alle communicatie aan de universiteit in het Engels zou moeten. Collegelid Jo van Ham besluit het debat met te zeggen dat "het zaak is om de tegenstellingen te overwinnen".

De muziek van Quadrivium-leden schalt later vrolijk en luid door de straten van Den Bosch en weer later door het vestingstadje Heusden en doet daarmee heel wat omstanders omkijken naar de Eindhovense stoet.

Na een bezoek aan JADS Den Bosch gaat het gezelschap per bus naar het vestingstadje, waar de dorst gelaafd wordt met water, maar ook met jenever in allerlei kleurtjes. Tijdens de aansluitende boottocht over de Maas wordt volop gekletst, maar raken velen ook niet uitgepraat over de onderwerpen uit het eerdere debat. Na een etentje op de boot bij een lage en felle zon in het kielzog van Den Bosch, gaat het weer richting Eindhoven en komt een einde aan een gezellige en vooral ook leerzame dag.